معرفی و بررسی

پچ پنل چیست، انواع پچ پنل در شبکه چه کاربردی دارند؟

وقتی حجم دستگاه‌ها و تجهیزات شبکه بالا میره با تعداد زیادی از کابل‌های شبکه روبه‌رو میشیم که مدیریت اون‌ها رو دشوار می‌کنه، پچ پنل یکی از تجهیزات پسیو شبکه است که برای منظم‌سازی کابل‌ها و شبکه مورد استفاده قرار می‌گیره. در این مقاله از مجله ایران پچ کورد قصد داریم به سوال پچ پنل چیست؟ پاسخ بدیم و به صورت مفصل به بررسی کاربرد، ساختار، و معرفی انواع برندهای پچ پنل شبکه بپردازیم.

پچ پنل چیست؟

پچ پنل یکی از تجهیزات شبکه است که معمولا به شکل مستطیله و بین نقاط انتهایی کابل‌های شبکه و تجهیزات شبکه‌ای مثل روتر، سوئیچ و… قرار می‌گیره. به این ترتیب، به‌جای اینکه کابل‌های شبکه مستقیما به تجهیزات وصل بشن از طریق پچ پنل متصل میشن.
روی این محصول تعداد مشخصی پورت قرار داره (معمولا 24 پورت، 48 پورت و…) که می‌تونید از هر تعدادی که مد نظرتونه استفاده کنید. در واقع، ممکنه حتی چند تا از اون‌ها بی‌استفاده بمونن ولی مشکلی پیش نمیاد.
به‌طور کلی، پچ پنل‌ها باعث مدیریت بهتر کابل‌ها و آسون‌ شدن مدیریت شبکه میشن. همچنین در صورت استفاده از اون‌ها عیب‌یابی شبکه راحت‌تر میشه و مشکلات در زمان کمتری حل میشن.

ساختار و نحوه عملکرد پچ پنل

همون‎‌طور که گفتیم پچ پنل از تعدادی پورت برای اتصال و مدیریت کابل‌های مسی و فیبر نوری تشکیل میشه. پچ پنل‌ها از دو قسمت تشکیل شدن که یک قسمت بدنه‌ اصلی یا همون فریم پچ پنل و قسمت دیگه کیستون نام داره. در بعضی از تولیدات پچ پنل کیستون‌ها از قبل روی اون‌ها قرار داره و دیگه نیازی نیست که به‌طور جدا اون‌ها رو تهیه کنید.

ساختار پچ پنل

کاربرد پچ پنل در شبکه

در جواب سوال کاربرد پچ پنل شبکه چیست، باید گفت که گاهی در صورت افزایش کاربرهای شبکه باید سوکت‌های بیشتری وارد شبکه کرد؛ بنابراین افراد متخصص برای حل این مشکل از پچ پنل شبکه استفاده می‌کنن.

یعنی تمام کابل‌هایی که به سوکت متصل هستن رو در یک نقطه‌ رک جمع کرده و بعد اون‌ها رو وارد پچ پنل می‌کنن. بعد از این عمل، سوکت‌ها رو شماره‌گذاری می‌کنن تا در صورت نیاز به هر سوکت ازش استفاده کنن.

برای استفاده از پچ پنل حتما باید کابل سوکت خورده باشه. گاهی کابل به وسیله‌ شبکه‌کار سوکت می‌خوره.

تولید سوکت باتوجه به استانداردها و ویژگی‌های بقیه تجهیزات پسیو که در شبکه هستند صورت می‌گیره چون باید بین تمامی تجهیزات هماهنگی وجود داشته باشه تا داده‌ها به درستی و با سرعت یکسان منتقل بشن.

معیار دسته ‌بندی انواع پچ پنل‌

پچ پنل‌ها ویژگی‌هایی دارن که اون‌ها رو از یکدیگر متمایز می‌کنه. برای انتخاب یک پچ پنل مناسب باید هنگام خرید به این ویژگی‌ها دقت کرد. استفاده از پچ پنل با استاندارد و ویژگی یکسان با سایر تجهیزات از مهم‌ترین عوامل انتخاب پچ پنل مناسبه. بر اساس این ویژگی‌‌ها پچ پنل‌ها رو می‌تونیم با 4 طبقه دسته‌بندی کنیم:

بر اساس استاندارد پچ پنل

پچ‌ پنل‌ها هم مثل سایر تجهیزات شبکه از استانداردهای Cat یا سرعت پشتیبانی می‌کنن. در بازار انواع پچ پنل‌های Cat6، Cat5 و سایر استانداردها وجود دارن. استاندارد پچ پنل‌های شبکه باید با استاندارد باقی تجهیزات هماهنگ باشه در غیر این صورت شبکه دچار اختلال میشه و به صورتی که انتظار دارید عمل نمی‌کنه.

موقع خرید کابل شبکه یا پچ کورد حتما دقت لازم رو داشته باشید که کابل شبکه از لحاظ استاندارد با پچ پنل سازگار باشه. یعنی category یا همون سرعت انتقال اطلاعات در هردو یکسان باشه.

ماژولار بودن

انواعی از پچ پنل لودد (ماژولار) و آنلودد (غیر ماژولار) در بازار وجود دارن. ویژگی ماژولار بودن پچ پنل‌ها یکی از ویژگی‌های مهم این محصول محسوب میشه. ماژولار بودن باعث میشه که بتونید از کیستون‌های مختلف در پچ پنل استفاده کنید و در صورت خرابی یکی از اون‌ها فقط همون کیستون خراب رو تعویض کنید ولی در صورت ماژولار نبودن پچ پنل در صورت خرابی یکی از کیستون‌ها شما مجبور میشید که کل پچ پنل رو تعمیر یا تعویض کنید.

نوع شیلد و فویل

پچ پنل‌ها نیز در دو نوع UTP (فاقد شیلد) و SFTP (دارای شیلد و فویل) تولید میشن. در تولید کابل شبکه، پچ کورد، پچ پنل و اغلب تجهیزات پسیو، داشتن یا نداشتن شیلد و فویل و همنیطور category نکته خیلی مهمی به حساب میاد چون هماهنگی این استانداردها باعث یکپارچکی شبکه میشه. تجهیزات فاقد شیلد توانایی حذف نویز و اختلالات الکترومغناطیسی رو ندارن ولی تجهیزات دارای شیلد می‌تونن در حذف نویزها کارایی مناسبی داشته باشن. این ویژگی هم مانند استانداردها باید متناسب با باقی اجزای شبکه تهیه بشه وگرنه شبکه عملکرد صحیحی نشون نمیده.

تعداد پورت

تعداد پورت هم یکی از فاکتورهای مهم خرید پچ پنل به حساب میاد. در بازار بیشتر پچ پنل 16 پورت، پچ پنل 24 پورت و پچ پنل 48 پورت به چشم می‌خوره که بیشترین استفاده رو در شبکه‌ها دارن.

تعداد پورت روی پچ پنل

برندهای سازنده انواع پچ پنل شبکه و تلفن

در بازار پچ پنل‌های مختلفی وجود داره که از معروف‌ترین اون‌ها می‌تونیم به پچ پنل لگراند اشاره کنیم. برند لگراند یک برند فرانسویه که محصولاتش کیفیت مطلوبی دارن. همچنین پچ پنل نگزنس نیز از برندهای خارجی و خوب بازار محسوب میشه. در مورد تاریخچه برند نگزنس می‌تونید بیشتر مطالعه کنید. از برندهای داخلی هم می‌تونیم به پچ پنل سوپیتا اشاره کنیم.

خیلی از برندهای داخلی و خارجی که پچ پنل تولید می‌کنند به تولید پچ کورد، کابل شبکه، سوکت، کیستون و… هم مشغول‌اند. استفاده از تجهیزات پسیو شبکه با یک برند، بازده شبکه رو افزایش میدن.

برندهای سازنده پچ پنل شبکه

آنچه در معرفی پچ پنل شبکه گفتیم

نگهداری و ارتقای صحیح شبکه امر مهمی در ثبات و نگهداری اون به شمار میاد. در کل پچ پنل عضوی ضروری برای شبکه محسوب نمیشه اما می‌تونیم بگیم که عضو مفیدیه. در صورت افزایش تعداد کابل‌ها و اتصالات شبکه، خرید یک پچ پنل کار نگهداری و مدیریت سیم‌ها رو بسیار آسون می‌کنه. به همین علت شناختن پچ پنل و انواع اون میتونه برای هر کاربر شبکه‌ای مفید باشه. البته در کنار شناختن پچ پنل آموزش نصب پچ پنل هم برای استفاده از این قطعه لازمه. ممنون که تا پایان پاسخ به سوال پچ پنل چیست در وبسایت ایران پچ کورد با ما همراه بودید. اگه براتون سوالی درباره پچ پنل پیش اومد، در قسمت نظرات با ما در میان بذارید.

سوالات متداول

پچ پنل چیست؟

پچ پنل بین نقاط انتهایی کابل‌های شبکه و تجهیزات شبکه‌ قرار می‌گیره و به‌جای اینکه کابل‌های شبکه مستقیما به این تجهیزات وصل بشن از طریق پچ پنل متصل میشن.

پچ پنل‌ها چند پورت دارن؟

پچ پنل‌ها اکثر دارای 16 پورت، 24 پورت و 48 پورت هستن.

چه پچ پنلی مناسب شبکه‌ ماست؟

با توجه به محیط و تعداد تجهیزات شبکه‌ می‌تونید در این مورد تصمیم بگیرید.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x