معرفی و بررسی

سوکت شبکه چیست؟ انواع سوکت شبکه و تلفن

وظیفه‌ اصلی کابل شبکه انتقال داده‌ها بین دستگاه‌های مختلفه، اما برای این کار نمی‌تونیم کابل رو به‌طور مستقیم به هر دستگاهی وصل کنیم. برای استفاده‌ صحیح از کابل شبکه، باید به ابتدا و انتهای اون سوکت شبکه وصل یا در اصطلاح پانچ کنیم. در این محتوا سعی داریم انواع سوکت شبکه رو به شما معرفی کنیم، پس با ما همراه باشید.

معرفی سوکت شبکه

به سوکتی که قابلیت اتصال به کابل شبکه رو داشته باشه، سوکت شبکه گفته میشه. این قطعات مثل کابل‌ها بر اساس استاندارد و نویزپذیری دسته‌بندی میشن. شرکت‌هایی مانند نگزنس، لگراند، امپ و بلدن زمان راه اندازی خط تولید سوکت شبکه، انواع سوکت کابل شبکه رو با استانداردهای Cat5e، Cat6، Cat6a و Cat7 تولید می‌کنن. اتصال نمونه‌های مختلف این سوکت‌ها به انواع مختلف کابل امکان پذیره.

تولیدکننده تجهیزات پسیو شبکه مثل لگراند، نگزنس و امپ، این قطعات کوچیک اما پرکاربرد رو بر اساس نوع مقاومت اون‌ها در برابر نویز و تداخل‌های الکترومغناطیسی انجام میدن. در ساختار سوکت SFTP یک لایه‌ فلزی به کار رفته و اینجوری برای اتصال به کابل‌های شیلد و فویل‌دار مناسبه. اما انواع سوکت شبکه UTP بدنه‌ای پلاستیکی داره که کابل‌های بدون فویل و شیلد به اون پانچ میشن.

معرفی سوکت شبکه

نوع نویزپذیری کابل و سوکت حتما باید یکسان باشه. در غیر این صورت شبکه‌ای که تشکیل دادین راندمان مدنظر شما رو نخواهد داشت. به‌عنوان مثال، اگر کابل‌ها و سایر تجهیزات شما از نوع SFTP باشن و شما از سوکت UTP استفاده کنین، اون وقت امکان ورود نویز رو به سیستمتون افزایش دادین.

سوکت RJ-45

بهترین برندهای سوکت شبکه، نمونه‌های مختلفی از سوکت دارن که یکی از اون‌ها RJ-45 هست. این کانکتور پرکاربردترین نوع سوکت برای استفاده در کنار کابل‌های شبکه به حساب میاد. RJ مخفف Registered Jack یا رابط استاندارده و رابط RJ-45 هم یکی از این رابط‌های استاندارد محسوب میشه. این سوکت ۸ پین مسی داره؛ که برای قرارگیری 8 سیم کابل‌های لن طراحی شده.

سوکت شبکه که به سوکت RJ-45 هم معروفه برای برقراری ارتباط بین کابل و تجهیزات پسیو شبکه استفاده میشه و مخصوص شبکه‌های اترنتیه.

نوع کدهای رنگی سوکت RJ45

همون‌طور که می‌دونین همه‌ کابل‌های شبکه 8 سیم دارن که دو به دو به هم تابیده شدن و بهشون زوج‌های بهم تابیده شده میگن. هرکدوم از این سیم‌ها رنگ‌های استانداردی دارن. رنگ‌هایی که گفتیم شامل موارد زیر میشن:

  • سبز
  • سفید/سبز
  • آبی
  • سفید/آبی
  • قهوه ای
  • سفید/قهوه ای
  • نارنجی
  • سفید/نارنجی

این سیم‌ها با دو استاندارد T568A و T568B به سوکت‌های Rj-45 وصل میشن که در شکل زیر نشون دادیم و به کدهای رنگی مشهورن. این استانداردها مشخص می‌کنن که هرکدوم از این سیم‌ها باید داخل کدوم پین از سوکت RJ-45 قرار بگیرن.

سوکت RJ-45
ترتیب رنگ بندی داخل این سوکت خیلی مهمه.

علاوه بر سوکت RJ-45 که کاربردش رو براتون توضیح دادیم، سوکت‌های دیگه‌ای هم وجود دارن که باهم بررسی‌شون می‌کنیم:

سوکتRJ-11

سوکت RJ-11  جزو نسل‌های اولیه انواع سوکت شبکه محسوب میشه. این نوع سوکت معمولاً دارای ۲، ۴ یا ۶ پین هست و در شبکه‌ مخابرات مورد استفاده قرار می‌گیره. این نوع سوکت کابل‌های مخابراتی رو تا ۴ زوج پشتیبانی می‌کنه. برای سوکت زدن این قطعه به کابل تلفن محدودیت رنگی وجود نداره. حتما این سوکت رو روی مودم‌های مخابراتی مشاهده کردین.

سوکت RJ11

سوکت RJ-48

این سوکت خیلی شبیه سوکت RJ-45 هست با این تفاوت که ۱۰ پین مسی داره. این نوع سوکت رنگ بندی متفاوتی داره.

پانچ کردن انواع سوکت شبکه به کابل

برای اینکه بتونیم از کابل شبکه استفاده کنیم نیازه که روی اون عملیات سوکت زدن کابل شبکه رو انجام بدیم. برای اینکه این کار درست پیش بره چند نکته رو باید رعایت کنیم:

  • بهتره که برای سوکت‌ها روکش تهیه کنیم تا باعث افزایش عمر اون و استحکام کابل بشه. روکش باید قبل عمل سوکت زنی روی کابل قرار بگیره.
  •  باید دقت کنیم که کابل و سوکت هر دو از یک نوع باشن، یعنی برای کابل Cat6 باید سوکت شبکه Cat6 تهیه کنیم . در صورتی که این هماهنگی وجود نداشته باشه سرعت انتقال اطلاعات در کابل به مشکل میخوره، و اطلاعات با سرعت و پهنای باند استاندارد پایین‌تر منتقل میشه.
  • طبق استانداردی که گفته شد رنگ‌ها باید به ترتیب ذکر شده در پین سوکت قرار بگیرن. در غیر این صورت کابل شبکه به‌طور صحیح عمل نمی‌کنه.

اگر سوکت زدن کابل شبکه کار سختی به نظر میاد و در اون تخصصی ندارین، بهترین کار اینه که پچ کورد مورد نظرتون رو تهیه کنین. در کارخانه‌های تولید پچ کورد، دوسر کابل شبکه سوکت می‌خوره و اندازه‌های مشخصی داره. در این صورت شما به راحتی می‌تونین از پچ کورد مورد نظرتون بهره ببرین. به‌عنوان مثل، به جای پانچ کردن یک سوکت و کابل Cat6 چهل متری از پچ کورد cat6 برندهایی مثل امپ یا بلدن استفاده کنید.

در هنگام سوکت زدن کابل شبکه به نوع استاندارد کابل و سوکت دقت کنید. در صورت یکی نبودن این استانداردها، اطلاعات با سرعت و پهنای باند استاندارد پایین‌تر منتقل میشن. به این صورت که اگر از کابل Cat6a استفاده کرده باشید و نوع سوکت شبکه Cat6 باشد؛ اون‌وقت اطلاعات شما با سرعت و پهنای باند Cat6 منتقل میشن. اینجوری انگار هزینه‌ای که برای خرید کابل Cat6a کردید، هدر رفته.

حرف آخر

به‌طور کلی، در این محتوا سعی کردیم توضیح بدیم که سوکت چیست. همین‌طور انواع سوکت شبکه رو معرفی کردیم. همچنین متوجه شدیم که سوکت‌ها نقش پر رنگی در تجهیزات شبکه دارن، به‌خصوص سوکت شبکه RJ-45 که یکی از عضوهای مهم شبکه‌های اترنت محسوب میشه و آشنایی با اون میتونه بسیار مفید باشه. کانکتور RJ-45  خیلی ارزان‌تر و کوچک‌تر از تکنولوژی‌های قبل‌ترش به حساب میاد و نصب اون بسیار آسون‌تر شده است. از این رابط در شبکه‌های اترنت، مخابرات، اتوماسیون کارخانه‌ها استفاده میشه و به‌صورت گسترده‌ای در تجهیزات شبکه مانند پچ کوردها، مودم‌ها، لپ تاپ‌ها و… کاربرد داره. امیدواریم مطالب گفته شده در جهت راهنمای خرید سوکت شبکه برای شما مفید باشه.

سوالات متداول

سوکت چیست؟

سوکت یک کانکتور یا اتصال‌دهنده‌ کابل شبکه به تجهیزات شبکه است.

تفاوت پج کورد با کابل شبکه چیست؟

کابل شبکه بدون کانکتور عرضه میشه و شما باید عملیات سوکت زنی انجام بدید. در حالی که پچ کورد همون کابل شبکه است، که به هر دو سر اون سوکت پانچ شده و در سایزها و رنگ‌های مختلفی عرضه میشه.

سوکت‌ها چند نوع دارند؟

در ایران انواع سوکت RJ-45، RJ-11 و RJ-48 استفاده میشه.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x