معرفی و بررسی

کابل صنعتی و کابل شبکه معمولی، تفاوت ها در چیست؟

تولید تجهیزات شبکه در طیف وسیعی از تنوع برای پاسخ‌گویی به نیازهای متفاوت انواع شبکه‌ها انجام میشه. کابل شبکه هم به عنوان یکی از ابزارهای زیرساختی تمام شبکه‌ها از این قائده مستثنی نیست و تنوع بی‌نظیری از این محصول توسط تولیدکنندگان طراحی و عرضه میشه. کابل صنعتی یکی از انواع کابل‌هاست که ویژگی‌های منحصر به فردی داشته و در شبکه‌های به خصوصی کاربرد داره. در این مقاله از مجله ایران پچ کورد، توضیح می‌دیم که کابل صنعتی چیست و چه تفاوتی با کابل‌های دیگه داره؟ با ما همراه باشید.

کابل صنعتی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

قبلا به صورت مفصل توضیح دادیم که کابل شبکه چیست، انواع این کابل‌ها کدامند و کاربرد هر کدام چیست. کابل صنعتی از نظر روکش و شیلدهای بافته شده درونی با کابل‌های معمولی تفاوت داره. شیلدهای درونی کابل صنعتی باعث افزایش مقاومت کابل در برابر سائیدگی، کشش، ضربه، فشار، مایعات، مواد شیمیایی، دمای بالا، اشعه فرابنفش و غیره میشه.

کابل و پچ کورد صنعتی استانداردهای به خصوصی مانند استاندارد IP20 برای محافظت در برابر نفوذ مایعات و IP67 و IP68 برای مقاومت در برابر آب و گرد و غبار دارن که این کابل‌ها رو برای استفاده در شبکه‌های بزرگ مناسب می‌کنه. کاربرد کابل صنعتی عمدتا در صنایع بزرگ مانند صنعت برق، کارخانه‌های تولیدی، پتروشیمی و مورادی از این قبیل است.

در چنین صنایعی به دلیل هزینه‌های گزاف قطعی شبکه (حتی برای چند دقیقه) ضروریه که از کابل مقاوم و مطمئن برای ایجاد اتصالات و ارتباطات استفاده بشه تا عدم اختلال در شبکه از این طریق تضمین بشه. کابل صنعتی برای همین منظور تولید شده.

ویژگی های کابل صنعتی

مقایسه کابل صنعتی و کابل شبکه معمولی

تولید کابل صنعتی با ویژگی‌های منحصر به فردی که گفته شد، چه تفاوتی برای این کابل ایجاد کرده؟ به طور کلی میشه گفت تفاوت اصلی کابل صنعتی با سایر کابل‌ها از جهت میزان مقاومت کابله. اما مقاومت در برابر چی؟

  • مقاومت در برابر کشش، ضربه و فشار

کابل صنعتی توانایی تحمل فشار عمودی در وزن حدودی 1 تن رو داره. این توانایی به صورت عدم خمیدگی کابل تحت چنین فشاری، خودشو نشون میده. در صورتی که سایر کابل‌ها تحت فشار حداکثر 190 کیلوگرمی خمیده و له میشن. علاوه بر فشار عمودی و تحمل وزن بالا، کابل صنعتی در برابر کشش و خمیدگی هم مقاومت بیش‌تری از کابل‌های دیگه عرضه می‌کنه.

  • مقاومت در برابر دمای بالا و نور فرابنفش

مقاومت کابل صنعتی در شرایط دمایی مختلف در طی آزمایش‌هایی سنجیده میشه. یک کابل صنعتی باید هیچ گونه تغییری بعد از سه روز تابش اشعه مستقیم فرابنفش و همینطور افزایش دمای مشخص نداشته باشه و روکش کابل باید تحت این آزمایش‌ها سالم باقی بمونه. نتیجه همین تست‌ها امکان استفاده از کابل صنعتی برای استفاده در فضاهای بیرونی رو مشخص می‌کنه.

  • مقاومت در برابر آب و روغن

استاندارد UL1277 به مقاومت کابل صنعتی در برابر آب و روغن مربوط میشه. طبق این استاندارد، کابل صنعتی باید به مدت شش ماه در داخل آب و به مدت دو ماه در داخل روغن با دمای 120 درجه سانتی گراد مقاومت و عملکرد بدون اختلال داشته باشه. چنین مقاومتی در کابل شبکه معمولی تعریف نشده.

مقایسه کابل صنعتی و کابل شبکه

در همین راستا، تفاوت کابل رشته ای و مفتولی را هم بخوانید.

خلاصه اینکه

انواع کابل شبکه با توجه به ساختار ویژه خودشون، ویژگی‌های متفاوتی هم دارن که اونارو برای شبکه‌های مختلف مناسب کرده. در این مقاله توضیح دادیم کابل صنعتی چیست و چه کاربردی داره. گفتیم کابل صنعتی برای استفاده در صنایع تولیدی و برق و شبکه‌های بزرگ مناسب هست به دلیل اینکه مقاومت بالایی در دمای بالا، کشش، ضربه، فشار، مجاورت با مواد شیمیایی و غیره داره. امیدواریم مطالب گفته شده براتون مفید باشه. اگر همچنان سوالی در مورد کابل صنعتی و تفاوتش با کابل معمولی دارین، در قسمت نظرات مطرح کنید.

سوالات متداول

تفاوت اصلی کابل صنعتی با کابل شبکه معمولی چیست؟

کابل صنعتی از نظر مقاومت در شرایط سخت دمایی، رطوبت، فشار و ضربه و غیره با کابل شبکه معمولی تفاوت‌های بنیادی داره.

از کابل صنعتی در چه شبکه‌هایی استفاده میشه؟

کابل صنعتی اغلب در صنعت برق، کارخانه‌های تولیدی، صنایع شیمیایی و غیره کاربرد داره.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x