معرفی و بررسی

ترانکینگ چیست؟ انواع ترانکینگ چه کاربردی دارند؟

کابل‌های شبکه از مهم‌ترین اجزای تجهیزات پسیو شبکه محسوب میشن که تاثیر مهمی در انتقال اطلاعات در شبکه دارن. در نتیجه، باید از کابل‌ها و سیم‌های شبکه‌ خودتون به‌خوبی محافظت کنید تا آسیب نبینن. اگر قصد این کار رو دارید ما ترانکینگ، یک عضو مهم از تجهیزات شبکه رو به شما معرفی می‌کنیم و در ادامه به پاسخ و بررسی سوال ترانکینگ چیست می‌پردازیم.

معرفی ترانکینگ

در معرفی انواع تجهیزات پسیو شبکه، می‌تونیم بگیم ترانکینگ یا ترانک محفظه‌ای پلاستیکیه که وظیفه‌ اون حفاظت و نظم دادن به کابل‌ها و سیم‌های شبکه است. این محصول معمولا از جنسPVC ساخته میشه ولی بعضی شرکت‌ها ترانک رو از جنس ABS هم تولید می‌کنن. ترانکینگ مسیری رو برای رسیدن سیم‎‌ها به مقصدشون ایجاد می‌کنه. از ترانک در سیم‌کشی‌های برق، شبکه‌های کامپیوتری، مخابرات و در کل هر مکانی که در اون کابل‌های زیادی وجود داره، استفاده می‌کنن. ترانکینگ به‌صورت شاخه‌هایی به طول 2 متر به فروش میرسه.

نقش انواع ترانکینگ در شبکه‌های کامپیوتری

وقتی که سیم‌های زیادی در محیط وجود داشته باشه و فاصله‌ بین دستگاه‌هایی که با کابل شبکه یا کابل معمولی به هم متصلن زیاد باشه، نظم بخشیدن به اون‌ها کار خیلی سختیه. در این محیط‌ها بهترین راهکار استفاده از ترانکینگه که هم به سیم‌ها نظم میده و هم از اون‌ها محافظت می‌کنه. در این صورت سیم‌ها از آسیب‌های فیزیکی و صدمه‌های احتمالی حفظ میشن. برای پاسخ به سوال ترانکینگ چیست؟ میشه گفت استفاده از ترانک بهترین راه نظم دادن به یک شبکه‌ ساختاریافته است. مدت زیادیه که ترانکینگ جایگزین روش‌های سنتی کابل‌کشی شده که انعطاف‌پذیری کمی داشتن.

ترانکینگ‌ها در انواع مختلفی تولید میشن:

  • ترانکینگ دیواری: این ترانک در ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیره.
  • ترانکینگ دفنی: این مدل ترانک به‌صورت توکار یا زیرکفی کاذب استفاده میشه و بیشتر در سیستم‌های فشار قوی و ضعیف، شبکه و تلفن کاربرد داره.
  • ترانکینگ ستونی: این ترانک در اتاق‌های کنفرانس، همایش‌ها، محیط‌های آموزشی و فضاهای اداری مورد استفاده قرار می‌گیره.
نقش انواع ترانکینگ در شبکه‌های کامپیوتری

نقاط قوت یک ترانک چیست؟

بعد از گرفتن پاسخ سوال ترانکینگ چیست؟ متوجه شدیم استفاده از ترانکینگ کلا به نفع شما و شبکه‎‌ است ولی ما فاکتورهای مهمی که مزایای این محصول رو مشخص می‌کنه براتون بررسی می‌کنیم:

امکان نصب پریز برق، تلفن و شبکه

روی انواع ترانکینگ امکان نصب پریز برق، تلفن و شبکه وجود داره که این یعنی با توجه به نیاز و دسترسی‌ اون منطقه به پریز شبکه و تلفن شما می‌تونید تصمیم بگیرید که در کدوم قسمت ترانک قرار بگیره تا بهترین نتیجه رو داشته باشه. این ویژگی یکی از مهم‌ترین فاکتورهاییه که ترانک رو از بقیه تجهیزات کابل‌کشی متمایز می‌کنه.

ماژولار بودن

این ویژگی ترانکینگ باعث میشه بسیار منعطف باشه و به این معنیه که دست شما رو برای هر تعداد کلید و پریزی که نیاز باشه باز میذاره و شما می‌تونید مکان اون‌ها رو هم خودتون تعیین کنید. همچنین امکان ایجاد مسیر و تغییر مسیر کابل‌ها رو به‌راحتی فراهم می‌کنه.

ماژولار بودن ترانکینگ

مدیریت و محافظت از کابل

با استفاده از ترانک شما عمر بالای شبکه‌تون رو تضمین می‎‌کنید چون با محافظت از کابل و پچ کورد شبکه که از ترانکینگ عبور می‌کنن، از پوسیدگی یا آسیب فیزیکی حفظ میشن و عمر مفیدشون افزایش پیدا می‌کنه.

قابلیت نصب پارتیشن

در سیم‌کشی‌های مشترک وقتی تعداد کابل‌ها افزایش پیدا می‌کنه، امواج الکترومغناطیسی سیم‌ها با هم تداخل ایجاد می‌کنند و باعث ایجاد نویز میشن. به همین دلیل داخل ترانکینگ‌ها محل‌هایی برای نصب پارتیشن در نظر گرفته شده تا از این تداخلات جلوگیری کنه.

یکی از مزایای بسیار کاربردی ترانکینگ که به ظاهر چندان اهمیتی نداره، نحوه نصب ترانکینگه. این وسیله به راحتی با پیچ و رول‌پلاک یا پیچ مخصوص به هر دیوار یا تکیه‌گاهی نصب میشه.

معرفی متعلقات ترانکینگ

حالا که فهمیدیم ترانکینگ چیست؟ باید با متعلقات اون آشنا بشیم. ترانکینگ دارای متعلقات زیادیه که اون رو از سایر تجهیزات کابل‌کشی متمایز می‌کنه، این متعلقات به ارتقای ترانکینگ و استفاده‌ بهتر از اون کمک می‌کنه. در زیر برخی از این متعلقات رو براتون ذکر کردیم:
پارتیشن: مسیر سیم‌ها توسط پارتیشن از همدیگه جدا میشه.
درب ترانکینگ: این محصول، روی بدنه‌ ترانک قرار می‌گیره و در دو نوع سخت و نرم تولید میشه.
مسدودکننده: برای بستن ابتدا و انتهای ترانک مورد استفاده قرار می‌گیره.
قطعه‌ اتصال: با استفاده از این قطعه می‌تونید دو ترانک رو به‌همدیگه متصل کنید و محل اتصال رو بپوشونید.
زاویه داخلی: برای نصب ترانک در گوشه‌ داخلی دیوار استفاده میشه.
زاویه خارجی: برای نصب ترانک در گوشه‌ خارجی ترانک مورد استفاده قرار می‌گیره.
زاویه تخت: برای وصل کردن دو ترانک در یک سطح صاف استفاده میشه.
سه راهی: این قطعه مسیر ترانک رو به سه راه مختلف تقسیم می‌کنه.
کادر ماژول: با استفاده از کادر ماژول می‌تونید کلید و پریز رو در ترانک قرار بدید.

متعلقات ترانکینگ

برندهای سازنده انواع ترانک

برندهای زیادی در زمینه‌ تولید تجهیزات پسیو شبکه و همینطور ترانک فعالیت می‌کنن که بعضی از اون‌ها علاوه‌ بر تولید ترانکینگ به تولید کابل شبکه، پچ کورد و سوکت هم مشغول هستند، از برندهای داخلی میشه به ترانکینگ سوپیتا، ترانکینگ دانوب و ترانکینگ البرز و از برندهای خارجی به ترانکینگ لگراند و ترانکینگ اشنایدر اشاره کرد.

حرف آخر

در این مقاله توضیح دادیم که ترانکینگ چیست و چرا ترانک و متعلقاتش روی شبکه تاثیرگذار هستن. گفتیم استفاده از ترانک علاوه‌ بر زیبایی محیط باعث افزایش طول عمر و از همه مهم‌تر ارتقای شبکه میشه. در این مقاله تمام نکات مهم درباره‌ ترانک و متعلقاتش رو ذکر کردیم. فراموش نکنید که در راهنمای خرید تجهیزات پسیو، برای تهیه‌ ترانکینگ مورد نظر باید به محیط و میزان بودجه‌ توجه داشته باشید.

سوالات متداول

ترانکینگ چیست؟

ترانکینگ یا ترانک یک محفظه‌ پلاستیکیه که وظیفه‌ اون حفاظت و نظم‌دادن به کابل‌ها و سیم‌های شبکه است.

نصب ترانک به چه صورت انجام می‌گیره؟

ترانکینگ توسط پیچ و رول‌پلاک در مکان مورد نظر نصب میشه.

برای تهیه‌ ترانکینگ باید چه نکته‌ای رو در نظر بگیریم؟

با توجه به محیط موردنظر و بودجه‌ای که دارید می‌تونید ترانک مناسب رو تهیه کنید.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x