آموزش

انواع مغزی کابل شبکه، تفاوت کابل ccc و cca

یکی از معیارهای دسته‌بندی طیف وسیعی از محصولات کابل شبکه، انواع مغزی کابل شبکه بر اساس جنس به کار گرفته شده هست. انواع کابل شبکه بر اساس جنس مغزی به سه دسته کلی تقسیم میشن که هرکدوم مزایا و معایب خاص خودشون رو دارن و برای شبکه‌های مختلفی پاسخگو هستن:

  1. کابل تمام مس ccc
  2. کابل مغزی آلومینیوم با روکش مس cca
  3. کابل مغزی فولاد با روکش مس ccs

در این مقاله قصد داریم در مورد این سه دسته از انواع مغزی کابل شبکه توضیح بدیم و بگیم هر کدوم برای چه شبکه‌ای مناسب‌تره تا در خرید خودتون مسلط بوده و بهترین کابل متناسب با شبکه خودتون رو انتخاب کنید. با ما همراه باشید.

کابل شبکه CCC

کابل شبکه تمام مس ccc مخفف عبارت Copper Clad Copper هست که میشه گفت بهترین نوع مغزی کابل هست. در کابل ccc مغزی از یه رشته تمام مس بدون روکش تشکیل شده. اگرچه هزینه تولید کابل شبکه با مغزی تمام مس نسبت به مدل‌های دیگه هزینه بیشتری داره اما به دلیل کیفیت بالایی که در انتقال سریع و بدون اختلال دیتا داره برای مسافت‌های طولانی استفاده میشه. به همین دلیل بهترین برندهای کابل شبکه در بازار، انواع کابل تمام مس رو تولید و عرضه می‌کنن.

مزایای کابل تمام مس ccc

  • گرما تولید نمی‌کنن، بنابراین بسیار ایمن هستن
  • انعطاف پذیری و قدرت خمش بالایی دارن
  • مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی دارن و خورده نمیشن
  • از قابلیت poe پشتیبانی می‌کنن

معایب کابل تمام مس ccc

  • قیمت بالایی داره
  • وزن بیشتری داره

به کابل CCC، در برخی از برندها، کابل BC یا کابل CU هم گفته میشه.

کابل شبکه CCA

کابل cca در واقع مخفف عبارت Copper Clad Aluminum به معنی مغزی آلومینیوم با روکش مس هست که میشه گفت انتخاب اغلب شبکه‌ها برای انتقال دیتا همین نوع از مغزی هست. تولید پچ کورد شبکه از انواع مدل‌های مختلف هم اغلب با همین جنس از مغزی انتخاب میشه و کاربرد بالایی داره. اگرچه سرعت و کیفیت انتقال داده در این نوع از کابل شبکه، کمتر از کابل ccc هست اما برای نیاز بسیاری از شبکه‌ها مناسبه و اغلب به عنوان کابل مناسب شبکه‌های کوچک شناخته میشه.

مزایای کابل مغزی آلومینیوم با روکش مس

  • سبک‌تر از کابل تمام مس هست
  • قیمت مقرون به صرفه‌ای داره
  • وزن کمتری داره

معایب کابل مغزی آلومینیوم با روکش مس

  • برای مسافت‌های بالا پاسخگو نیست
  • احتمال داغ شدن کابل بیش‌تره

کابل شبکه CCS

کابل ccs مخفف عبارت Copper Clad Steel یا Copper Covered steel و به معنی مغزی فولاد با روکش مس هست. در طراحی این نوع از کابل شبکه ویژگی‌های مثبت دو جنس مختلف یعنی فولاد و مس باهم ترکیب شده. به عبارتی رسانایی مس و مقاومت فولاد کابل ccs رو تشکیل میدن که اغلب در تاسیسات برق کاربرد دارن و به ندت توسط شبکه‌ها استفاده میشن.

مزایا و معایب کابل مغزی فولاد با روکش مس

  • مزیت این کابل اینه که مقاومت مکانیکی بیش‌تری داره و در فرایند سوکت زن کابل شبکه و نصب، احتمال آسیب دیدگی کمتره.
  • اما در مقابل عیب بزرگی که داره، عدم انعطاف پذیری و قدرت خمش این کابله. به عبارتی نصب سختی داره و نمیشه به راحتی کابل رو خم کرد و یا پیچاند. علاوه بر اون، وزن بالای کابل هم یکی از معایب غیر قابل انکاره.

مقایسه انواع مغزی کابل شبکه

با توجه به توضیحات ارائه شده با ویژگی‌ها و جنس هر کدوم از سه نوع مغزی کابل شبکه آشنا شدیم و متوجه شدیم که در شبکه‌ها اغلب از دو نوع اول استفاده شده و کابل ccs مصرف بالایی نداره. اما اگه بخوائیم به صورت جامع این دو نوع کابل مناسب برای شبکه‌ها را باهم مقایسه کنیم، میتونیم جدول زیر رو ببینیم:

ویژگی کابلکابل شبکه CCCکابل شبکه CCA
قیمتبیشترکمتر
کیفیت انتقال دادهبیشترکمتر
انعطاف پذیریبیشترکمتر
وزنکمتربیشتر
مسافت مناسب چهل تا صد مترتا چهل متر

خلاصه اینکه

در پاسخ به سوال کابل شبکه چیست و انواع آن کدامند، در این مقاله به صورت اختصاصی در مورد یکی از دسته‌بندی‌های کابل یعنی انواع مغزی کابل شبکه صحبت کردیم و گفتیم سه دسته اصلی از کابل‌ها بر این اساس کابل‌های CCC، CCA و CCS هستن که هر کدوم مزایا و معایب خودشون رو دارن.

در نتیجه توضیحات ارائه شده، در صورتی که قصد استفاده از کابل در مسافت‌های بالا دارین، از کابل ccc و در غیر این صورت از کابل cca استفاده کنید. انتخاب کابل ccs برای شبکه‌ها توصیه نمیشه.

ممنون که تا انتهای مقاله همراه ما بودین. امیدواریم که مطالب گفته شده براتون مفید باشه.در صورتی که سوال یا ابهامی در مورد انواع مغزی کابل شبکه دارین، با ما مطرح کنید. متخصصان شبکه در ایران پچ کورد به زودی پاسخگوی سوالات شما هستن.

سوالات متداول

انواع مغزی کابل شبکه کدامند؟

انواع مغزی کابل شبکه در سه دسته ccc، cca و ccs تقسیم میشن. این سه دسته کابل‌های تمام مس، کابل آلومینیوم با روکش مس و کابل فولاد با روکش مس هستن.

کدام مغزی کابل شبکه بهتره؟

از نظر سرعت و کیفیت انتقال دیتا کابل تمام مس و از نظر قیمت و وزن کابل آلومینیوم با روکش مس بهترن.

چطور برای شبکه بهترین مغزی کابل رو انتخاب کنیم؟

برای شبکه‌های بزرگ با مسافت‌های طولانی کابل تمام مس و برای شبکه‌های با مسافت‌های زیر 40 متر کابل آلومینیوم با روکش مس پیشنهاد میشه.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x