معرفی و بررسی

معرفی انواع لیبل کابل شبکه، کاربردها و مزایا

نقش برچسب کابل شبکه که بهش لیبل label کابل هم گفته میشه، در نگهداری و مدیریت شبکه به خصوص شبکه‌های بزرگ با تعداد زیادی از انواع کابل شبکه، بسیار پر رنگه. در چنین شبکه‌هایی ابتدا و انتهای کابل‌ها مشخص نیست و در صورت بروز مشکل، پیدا کردن منبع مشکل برای متخصص شبکه فرایندی پیچیده و گاها غیر ممکنه. به همین دلیل تولیدکننده تجهیزات شبکه در کنار تولید انواع تجهیزات شبکه، برچسب کابل رو هم تولید می‌کنه تا به کمک اون فرایند نگهداری امن و مدیریت کابل‌ها انجام بشه. در این مقاله قصد داریم توضیح بدیم که لیبل کابل چیست و چه انواعی داره و به چه نحوی باید از این ابزار استفاده کرد. با ما همراه باشید.

برچسب کابل شبکه چیست؟

تولید کابل شبکه در انواع رنگ‌های مختلف تا حدی به مدیریت کابل در شبکه کمک می‌کنه اما کافی نیست. در دیتاسنترها و شبکه‌های بزرگ که تعدد کابل‌ها بالاست به راحتی نمیشه تشخیص داد که هر کدوم از کابل‌ها کدام دستگاه‌ها رو بهم متصل کردن یا اصلا پورت خالی هستن و در نتیجه عیب‌یابی کابل معیوب عملا امکان ناپذیره.

در چنین شرایطی باید ببینیم برچسب کابل شبکه چیست؟ همان طور که در تصویر زیر می‌بینید، برچسب کابل شبکه، مانند کاغذ نوت کوچیکیه که باید در هر دو انتهای کابل نصب و اطلاعاتی مثل نوع کابل، شماره سریال، نوع استفاده یا عدم استفاده از کابل، تاریخ نصب و غیره نوشته بشه. البته توجه داشته باشید که نحوه یادداشت اطلاعات فنی کابل مطابق با استانداردهای تعیین شده جهانی انجام میشه تا نظم واحدی در دیتاسنترها وجود داشته باشه.

بنابراین میشه گفت، برچسب کابل شبکه یک سیستم استاندارد جهانی برای نام گذاری و شناسایی کابل‌های شبکه و اجزای مرتبط با آنهاست که باعث تسهیل فرایند نگهداری، مدیریت و عیب‌یابی شبکه میشه.

معرفی لیبل کابل شبکه، کاربردها و مزایا

انواع برچسب کابل شبکه

انواع لیبل کابل شبکه برای پاسخ دهی به نیاز شبکه‌های مختلف در انواع جنس‌ها و شکل‌های مختلف طراحی و عرضه شده که هر شبکه‌ای بر اساس شرایط و ویژگی‌های حاکم، باید متناسب‌ترین مدل رو انتخاب کنه. در ادامه سه مورد از پرکاربردترین و رایج‌ترین مدل‌های برچسب کابل شبکه رو معرفی می‌کنیم:

لیبل کپسولی

چرا کپسولی؟ چون برچسب کابل شبکه در واقع توسط یک لایه محافظ کپسولی محافظت میشه. هر برچسب کپسولی کابل از یک بخش محافظ، یک نوار دندانه‌ای و یک ضامن بست تشکیل شده. اطلاعات مدنظر از کابل روی کاغذی مخصوص نوشته شده و در داخل بخش محافظ قرار داده میشه. سپس نوار دندانه‌ای لیبل رو دور کابل یا پچ کورد شبکه قرار داده و با ضامن بست، می‌بندیم.

لیبل کابل کپسولی به دلیل وزن سبک و قیمت مناسبی که داره، انتخاب بسیاری از شبکه‌هاست. چون ضمن محافظت از اطلاعات نوشته شده خود لیبل هم مقاومت خوبی در برابر شرایط محیطی داره. انواع برچسب کمربندی در دو سایز کوچک و بزرگ قابل خریداری هستن.

لیبل کپسولی

به لیبل کپسولی، لیبل کمربندی و لیبل بست خور هم گفته میشه

تگ شماره‌ای

tag number یکی دیگه از انواع مدل‌های برچسب کابل شبکه هست که فرایند نظم دهی به کابل‌ها رو با استفاده از شماره‌های رنگی انجام میده. برچسب شماره‌ای شامل ده رنگ مختلفه که هر کدوم از رنگ‌ها شماره‌های 0 تا 9 رو شامل میشه؛ به عبارتی در مجموع 100 شماره با رنگ‌های مختلف در این برچسب کابل شبکه وجود داره.

تگ شماره‌ای

برچسب پرچمی کابل

به جرات میشه برچسب پرچمی کابل شبکه رو رایج‌ترین و پرکاربردترین برچسب کابل شبکه معرفی کرد. چون هم مقاومت بالایی در شرایطی دمایی و شیمیایی و کشش داره و هم نحوه استفاده از اون راحته. از طرفی قابلیت چاپ انواع جوهر رو داره که عمدتا از جنس pvc هست. این برچسب خود، در دو نوع مختلف عرضه میشه که این دو نوع در قدرت چسب به کار رفته متفاوت هستن:

  • برچسب پرچمی هاتملت: قوی‌ترین flag label هست که در صنایع پتروشیمی و شبکه‌هایی که نیاز به مقاومت بالای برچسب هست، انتخاب میشه.
  • برچسب پرچمی آکریلیک: چسب به کار رفته در ساختار این برچسب، نسبت به هاتملت ضعیف‌تره و برای شبکه‌هایی با شرایط مساعد تر استفاده میشه.

در استفاده از لیبل پرچمی کابل شبکه، باید اطلاعات و آدرس مدنظر از کابل رو روی دو تا از برچسب‌ها چاپ کرده و در دو انتهای کابل شبکه نصب کرد. رنگ‌ها و سایزهای مختلفی از برچسب پرچمی در بازار وجود داره که متخصص شبکه بر اساس نیاز برچسب متناسب رو انتخاب می‌کنه.

برچسب پرچمی کابل

آموزش استفاده از label کابل شبکه

برای استفاده از برچسب کابل شبکه، استانداردهایی از سوی سازمان‌های TIA (انجمن صنعت مخابرات) و EIA (انجمن صنایع الکترونیکی) ارائه شده که متخصص شبکه باید با این استانداردهای برچسب گذاری کابل شبکه آشنا بوده و کابل‌ها رو مطابق با این استانداردها لیبل بزنه. درست مانند استانداردهای حاکم بر سوکت زدن کابل شبکه، اگر برچسب زدن هم مطابق با استانداردها انجام نشه، عملکرد لازم رو نخواهد داشت. طبق این استانداردها باید:

  • نام گذاری تمام کابل‌های یکپارچه بوده و از برچسب‌های یکسان برای نام گذاری کابل‌ها و سایر تجهیزات استفاده کرد
  • تمام اطلاعات مهم مثل نوع کابل، تاریخ نصب، شماره پورت و جزئیات مهم روی برچسب درج بشن
  • انتخاب رنگ بندی کابل‌ها و برچسب‌ها باید به صورت یکپارچه و از پیش تعیین شده باشن
  • تمام مراحل برچسب گذاری باید مستندسازی شده و در نقشه شبکه ثبت بشن.

در ادامه موارد گفته شده راجع به استانداردهای لیبل گذاری کابل شبکه، در مورد مراحل لازم برای انجام این کار هم اصول و استانداردی به اسم استاندارد ANSI-TIA-606-B تعیین شده که به صورت یکپارچه‌ها در تمام شبکه‌های بزرگ رعایت میشه:

  • شناسایی رک‌ها: جهت تعیین مبدا کابل‌ها در داخل رک‌ها و مطابق با دو فرمت fs.xy یا fs.R
  • شناسایی پچ پنل‌ها: حتما می‌دونید پچ پنل چیست و چه نقشی در شبکه داره. در این مرحله از برچسبگذاری کابل شبکه باید پچ پنل‌ها مطابق با فرمت fs.R#-R شناسایی شده و یادداشت بشن.
  • شناسایی کابل‌ها: در نهایت باید مبدا و مقصد کابل‌ها مشخص شده و روی لیبل نوشته بشه. آدرس مبدا و مقصد اغلب با یک اسلش جدا میشن. به عنوان مثال “(مقصد) R5-45:06 / R9-32:21 (مبدأ)” یک نمونه از آدرس برای ثبت روی لیبل کابل شبکه هست.

خلاصه

درسته که استفاده از لیبل کابل شبکه در سیستم کابل کشی یک شبکه بزرگ، روشی سریع برای پیدا کردن ابتدا و انتهای کابل و عیب‌یابی سریع شبکه هست اما فراموش نکنید برای اینکه این روش کارآمد و مثمرثمر باشه باید مطابق با استاندارد برچسب گذاری کابل شبکه انجام شده و تمام مراحل شناسایی رک‌ها، پچ پنل‌ها و کابل‌ها به درستی طی بشه. امیدواریم مطالب گفته شده براتون مفید باشه و به راحتی بتونید انواع کابل شبکه رو با این روش مدیریت کنید. اگر سوالی در این مورد داشتین، در کامنت‌ها پاسخ گوی شما هستیم.

سوالات رایج

در کابل کشی شبکه، چطور می‌توان کابل‌ها رو نشانه‌گذاری کرد؟

علاوه بر انتخاب رنگ کابل برای مصارف مختلف، انواع برچسب کابل هم برای این منظور تولید شدن.

چند نوع برچسب کابل شبکه وجود داره؟

لیبل کابل شبکه پرچمی، شماره‌ای و کپسولی یا بست خور از رایج‌ترین مدل‌های کابل شبکه هستن.

نحوه استفاده از برچسب کابل شبکه؟

برای استفاده از برچسب کابل، باید از استاندارد برچسب گذاری TIA پیروی کنید که به صورت کامل در مقاله توضیح داده شده.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x