معرفی و بررسی

کابل رشته‌ای و کابل مفتولی چه تفاوتی باهم دارند؟

تفاوت کابل رشته ای و مفتولی، یکی از پرتکرارترین سوالات کاربران از مجموعه ایران پچ کورد هست. علاوه بر کاربران، متخصصان شبکه و افرادی که در این حوزه به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنند نیز باید نسبت به تفاوت کابل افشان و رشته‌ای و مفتولی آگاهی داشته باشن تا ویژگی‌ها، کاربردها و شرایط استفاده از هر کدام رو شناخته و بهترین کابل متناسب با شبکه رو انتخاب کنن. در غیر این صورت، نه تنها شبکه کارایی لازم رو نداره بلکه عملکرد سایر تجهیزات هم مختل میشه. بنابراین در این مقاله قصد داریم فرق بین کابل افشان و مفتولی رو به صورت کامل توضیح بدیم. با ما همراه باشید.

هنوز به صورت دقیق نمی‌دانید که انواع کابل شبکه چیست؟

کابل رشته‌ای standard

برای اینکه بتونیم تفاوت‌های کابل رشته‌ای و مفتولی رو به صورت کامل بررسی کنیم اول باید با این دو نوع کابل آشنایی کامل داشته باشیم. درسته که این دو کابل هردو برای انتقال اطلاعات و ایجاد ارتباط بین تجهیزات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرن، اما در تولید کابل شبکه افشان و مفتولی تفاوت‌های اساسی وجود داره. از کابل افشان شروع کنیم:

تصویر زیر یک کابل افشان یا رشته‌ای رو نشون میده. همان طور که می‌بینید هر کدوم از سیم‌های داخل کابل، از چندین رشته هادی نازک تشکیل شده. این ساختار یعنی چندین رشته مسی نازک، باعث میشه کابل ویژگی‌های منحصر به فردی داشته باشه:

  • انعطاف پذیری کابل افزایش پیدا می‌کنه و برای محیط هایی که در مسیر کابل کشی به خمش و پیچیده شدن کابل نیاز هست، کاربرد بهتری داره
  • مقاومت کابل در برابر کشیدگی و آسیب‌های محیطی کمتره
  • هزینه تولید این کابل برای تولیدکننده تجهیزات شبکه بیشتره
  • ولتاژ: 500-300 ولت
مشخصات کابل رشته ای

به کابل‌های رشته‌ای، کابل افشان هم گفته میشه. بنابراین هر دو به یک نوع کابل شبکه اشاره دارن و دو کابل متفاوت نیستن.

کابل مفتولی solid

بر خلاف کابل رشته‌ای، کابل مفتولی از یک رشته هادی ضخیم تشکیل شده. هزینه تولید پچ کورد شبکه با رشته مفتولی کمتر و قدرت انتقال دیتا اون هم بیش‌تره به همین دلیل بهترین برندهای کابل شبکه، هر دو نوع کابل رو تولید می‌کنن و کابل مفتولی هم به اندازه کابل افشان در بازار کاربرد داره. انواع مختلفی از کابل مفتولی در بازار وجود داره; به عنوان مثال سیم مفتول بدون روکش، سیم مفتول با روکش گالوانیزه، سیم مفتول استیل، سیم مفتول برنج، سیم مفتول سیاه و غیره انواع مدل‌های این کابل هستن. ویژگی‌هایی که کابل مفتولی داره:

  • انعطاف پذیری کمتری داره
  • در برابر شرایط سخت، مقاومت بیشتری داره
  • هزینه ساخت این کابل کمتره
  • ولتاژ: 500-300 ولت
  • سطح مقطع: 1.5 تا 2.5 میلی متر
ویژگی های کابل مفتولی

به کابل مفتولی، کابل خشک هم گفته میشه.

تفاوت‌های کابل رشته‌ای و مفتولی، کدام بهتر است؟

خب! حالا که ساختار منحصر به فرد هر کدوم از این دو نوع کابل رو شناختیم، به راحتی می‌تونیم تفاوت کابل solid و standard رو هم بررسی کنیم. در جهت ملموس‌تر شدن موضوع، ویدئو زیر رو برای نشون دادن فرق کابل مفتولی و افشان در سی ثانیه برای شما آماده کردیم که توصیه می‌کنیم حتما ببینید.

به طور کلی میشه گفت سه تفاوت اصلی بین این دو نوع کابل وجود داره:

تفاوت در ساختار

همان طور که دیدیم، انواع استاندارد کابل شبکه برای این دو نوع کابل، کاملا متفاوته. کابل افشان از چندین رشته نازک مسی و کابل مفتولی از یک رشته ضخیم مسی تشکیل شده. البته توجه کنید که جنس رشته‌های به کار رفته در این دو کابل لزوما مسی نیست و می‌تونه آلومینیومی یا آلومینیوم با روکش مس هم باشه.

تفاوت در قابلیت‌

ساختار منحصر به فرد کابل افشان و مفتولی باعث شده که این دو نوع کابل توانایی‌های متفاوتی هم داشته باشن. انعطاف پذیری کابل مفتولی خیلی کمتره و نصبش سخت‌تره اما کابل رشته‌ای به راحتی قدرت خمش داره و نصب راحت‌تری داره. میزان اتلاف در کابل رشته‌ای به دلیل افزایش سطح رشته‌ها بیشتره به همین دلیل برای مسافت‌های طولانی مناسب نیست. مقاومت فیزیکی کابل مفتولی در برابر پوسیدگی و خورندگی هم بیشتره. از طرفی طبق آزمایش‌های انجام شده در دمای یکسان، کابل مفتولی مقاومت اهمی کمتری نسبت به کابل افشان داره.

تفاوت در کاربرد

شاید مهم‌ترین تفاوت کابل solid و standard که باید بدونید، مروبط به کاربردها و موارد استفاده از این دو نوع کابله. از کابل مفتولی در شبکه‌هایی با ولتاژ بالا و فواصل زیاد و یا انتقال انرژی الکتریکی در ساختمان‌های بزرگ که نیاز به پیچیدگی‌های فراوان نداره استفاده میشه.

بنابراین کاربرد کابل مفتولی بیشتر در داخل دیوار یا زیر زمین که به صورت ثابت بوده و نیاز به تغییرات زیاد نداره در جهت ساخت زیرساخت‌های یک شبکه هست. در کابل outdoor چیست هم گفتیم که در مصارف بیرونی و شرایط آب و هوایی سخت، به دلیل نیاز به مقاومت بالای کابل، کابل مفتولی به افشان ترجیح داده میشه. در مقابل از کابل رشته‌ای در شبکه‌های داخلی ساختمان‌ها و کابل کشی هایی که نیاز به پیچیدگی ها و تغییرات زیادی داره استفاده میشه.

در نتیجه

طبق توضیحاتی که ارائه شد، تفاوت کابل رشته‌ای و مفتولی علاوه بر ساختار داخلی، در واقع به کاربردهای اونها مربوط میشه. بنابراین در صورتی که قصد دارین سیستم زیرساختی یک شبکه بزرگ رو در مسافت‌های طولانی راه‌اندازی کنین از کابل مفتولی و در صورتی که قصد راه اندازی یک شبکه کوچک در داخل ساختمان رو دارین از کابل رشته‌ای یا افشان استفاده کنین. کابل مفتولی عمدتا حالت خشک داره و نصبش سخت‌تره به همین دلیل در داخل دیوار یا زیرزمین در کابل‌کشی‌هایی که در طول عمر شبکه، تغییرات ندارن به کار میره.

ویژگیکابل افشان یا رشته‌ایکابل مفتولی
انعطاف پذیریبیشترکمتر
مقاومت فیزیکیکمتربیشتر
کارایی در محیط بیرونیکمتربیشتر
قیمتبیشترکمتر

در ادامه به چند سوال رایج در این مورد پاسخ می‌دیم. اگر همچنان سوالی در این مورد براتون باقی مونده یا در انتخاب یکی از این دو نوع کابل دچار سردرگمی شدین، در قسمت نظرات مطرح کنید. در اسرع وقت پاسخ گوی سوالات شما هستیم.

سوالات متداول

تفاوت‌های کابل مفتولی و رشته‌ای چیست؟

کابل‌های مفتولی ضخیم‌تر و مقاوم‌تر از کابل‌های افشان بوده و انعطاف‌پذیری کمتری هم دارن. قیمت کابل مفتولی هم در مقایسه با کابل افشان، کمتره.

ساختار کابل افشان و کابل مفتولی چه فرقی باهم دارن؟

هر سیم در داخل کابل افشان، از چندین رشته هادی مسی نازک و در داخل کابل مفتولی از یک رشته هادی مسی ضخیم تشکیل شده.

کابل مفتولی و کابل رشته‌ای چه کاربردهایی دارن؟

کابل مفتولی به دلیل مقاومت بالا و آسیب پذیری کمتری در شرایط سخت و فضای باز، اما کابل رشته‌ای در محیطهای داخلی و شرایط کم ریسک تر مورد استفاده قرار می‌گیرن.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x