معرفی و بررسی

کابل شبکه straight چیست؟ – تفاوت کابل شبکه crossover و straight

کابل شبکه straight یا مستقیم نوعی از کابل شبکه است که برای کاربردهای مختلفی به کار میره. کابل‌های شبکه از چهار جفت سیم مسی به هم تابیده ساخته شده‌اند و از اون‌ها برای انتقال داده بین دستگاه‌های مختلف استفاده میشه. کابل‌های اترنت برای پاسخگویی به تقاضای سرعت انتقال داده‌ی بالاتر و پهنای باند بیشتر، به شکل مستمر از cat5، cat5e، cat6، cat6a به cat7 ارتقا پیدا کردند.

اگرچه انواع مختلف کابل‌های اترنت از نظر ظاهری یک شکل به نظر می‌رسند؛ اما در تولید کابل شبکه، طرح سیم‌کشی داخلی اونا با هم فرق داره. با آرایش متفاوت سیم‌های داخل کابل، این کابل‌ها به دو دسته‌ی کابل شبکه استریت و کابل شبکه Crossover تقسیم میشن. این دو نوع کابل با هم متفاوتند. در این مقاله به بررسی کابل شبکه straight می‌پردازیم و به سوال کابل شبکه straight چیست پاسخ می‌دهیم

کابل شبکه straight چیست؟

همونطور که گفته شد پچ کورد و کابل‌های شبکه از نظر چینش سیم‌های داخلی به دو دسته‌ی کابل شبکه استریت و کابل شبکه کراس اور تقسیم میشن. داخل یک کابل ما هشت سیم یا به عبارت دیگه چهار جفت سیم داریم که با اعداد یک تا هشت شماره‌گذاری شدند. از این هشت رشته‌ سیم، فقط چهار رشته‌ی اون برای انتقال اطلاعات استفاده میشن.

این چهار رشته به ترتیب عبارتند از 1، 2، 3 و 6. در چینش سیم‌های داخلی سیم‌های 1 و 2 یک جفت و سیم‌های 3 و 6 هم یک جفت بهم تابیده هستند. به طور کلی برای چینش سیم‌های داخل یک کابل ما می‌تونیم دو استاندارد داشته باشیم؛ استاندارد A و استاندارد B. تفاوت این دو استاندارد در نحوه‌ی چیدمان زوج سیم‌ها در کابل شبکه هست. برای شناخت بهتر این استانداردها به شکل زیر نگاه کنید.

در این دو استاندارد جای جفت سیم‌های 1 و 2 با جفت سیم‌های 3 و 6 عوض میشه. یعنی ما کاری به بقیه‌ی رشته سیم‌ها نداریم.
استاندارد-کابل-شبکه

خب تا اینجا با روش‌های چینش جفت سیم در داخل کابل آشنا شدید. حالا ببینیم کابل شبکه straight چیست و چینش این نوع کابل به چه صورته. وقتی که در دو سر یک کابل شبکه، از یک استاندارد مشخص استفاده بشه، اون کابل بهش میگن استریت. یعنی در دو سر کابل شما یا از استاندارد A یا اصطلاحا T568A برای سوکت زدن استفاده می‌کنید یا استاندارد B یا اصطلاحا T568B. به بیان بهتر در کابل شبکه straight هر نوع استانداردی به استاندارد مشابه خودش متصل میشه.

کاربرد کابل شبکه استریت اتصال دو دستگاه متفاوت در شبکه‌ هست. مثلا یکی از اصلی‌ترین کاربردهای این نوع کابل اتصال کامپیوترها به هاب و سوئیچه.
کابل-شبکه-straight

تفاوت کابل شبکه straight با Crossover

در مقابل کابل شبکه استریت ما کراس اور را داریم. این نوع کابل شبکه دقیقا مشابه استریت از دو نوع استاندارد T568A و T568B استفاده می‌کنه. با این تفاوت که در این نوع کابل هر کدام از دو سر کابل، یکی از دو نوع استاندارد را دارند. یعنی اگر یک سر کابل استاندارد A داشته باشه، سر دیگه استانداردش باید B باشه. به بیان دیگه در کراس اور سیم‌کشی داخلی به شکل متقاطع هست و ارسال و دریافت در دو سر کابل بین جفت سیم‌های 1 و 2 با جفت‌ سیم‌های 3 و 6 عوض میشه.

کابل-شبکه-کراس-اور

اما ببینیم این کابل‌ها با هم چه تفاوتی دارند.

تفاوت کابل straight و Crossover از نظر ظاهری

از نظر شکل ظاهری شما می‌تونید خیلی ساده کابل‌های استریت را از کراس اور تشخیص بدید. راهش هم اینه که سوکت شبکه دو طرف کابل را بررسی کنید. زوج سیم‌های داخل کابل شبکه به صورت چهار جفت سیم با رنگ‌های سبز، آبی، نارنجی و قهوه‌ای هستند. هر زوجی از دو سیم با رنگ اصلی و ترکیب رنگ اصلی و سفید تشکیل شده. مثلا زوج سیم سبز از یک رشته سیم سبز رنگ و یک رشته سیم سبز-سفید ساخته شده.

این رنگ‌ها کاملا داخل سوکت مشخص هستند و با بررسی اونا می‌تونید نوع کابل را تشخیص بدید. دو سر یک کابل استریت کاملا یک شکل هستند و یا با چینش استاندارد A پانچ شدند یا استاندارد B. اما در کابل‌های کراس اور دو سر کابل با هم فرق دارند و یک طرف با چینش استاندارد A و طرف دیگه با چینش استاندارد B به سوکت پانچ شده.

اتصالی که کراس اور ایجاد می‌کنه، مشابه اتصال دستگاه‌هاست؛ اما، اتصال استریت شباهتی به دستگاه‌ها نداره.

تفاوت کابل شبکه straight و Crossover از نظر کاربرد

از نظر کاربردی، استفاده از کابل شبکه استریت در شبکه رایج‌تره؛ اما کابل‌های کراس اور برای کاربردهای خاص استفاده میشن. کابل‌های استریت و کراس اور برای اهداف متفاوتی طراحی شدند. یک کابل استریت زمانی به کار میاد که شما بخواید دو تا دستگاه مختلف را به همدیگه وصل کنید. اما وقتی دو دستگاه مشابه به هم وصل بشن، باید کابل کراس اور به کار بره. به طور کلی کاربرد هر کدوم از این کابل‌ها به این شکل هست:

کاربرد-کابل-شبکه-استریت-و-کراس-اور

کابل استریت برای کابل‌کشی بین

  • سوئیچ به روتر
  • سوئیچ به سرور یا PC
  • هاب به سرور یا PC
  • مودم به PC
  • روتر به مودم

استفاده میشه.

کابل کراس اور برای کابل‌کشی بین

  • سوئیچ به سوئیچ
  • سوئیچ به هاب
  • هاب به هاب
  • روتر به روتر
  • پورت اترنت روتر به NIC پی‌سی
  • PC به PC

به کار میره.

حرف آخر

کابل شبکه straight یکی از انواع کابل‌های شبکه است که از نظر چینش زوج سیم‌ها تفاوت ساختاری با کراس اور داره. این نوع کابل برای کاربردهای مشخصی ساخته شده و رایج‌ترین نوع کابل شبکه محسوب میشه. در واقع در اغلب شبکه‌هایی که شما می‌بینید از کابل شبکه استریت استفاده شده و کراس اور برای کاربردهای خاص به کار میره.

 شما می‌‌تونید به راحتی با اتصال یک شکل دو سر کابل شبکه به سوکت، یک کابل شبکه استریت داشته باشید. البته با توجه به اونچه در مقاله گفته شد، سوکت‌زنی این کابل‌ها قوانین و قواعد خاص خودش را داره و نمی‌تونید به هر شکلی که دوست داشتید، این کار را انجام بدید. در نهایت اینکه قبل از انتخاب کابل شبکه کراس اور و استریت، بهتره کاربرد کابل را مشخص کنید و بعد بر اساس اون بهترین نوع را نصب کنید.

سوالات متداول

چطور کابل شبکه straight را از کراس اور تشخیص بدیم؟

شما می‌تونید خیلی ساده دو طرف کابل را کنار هم نگه دارید و به ترتیب رنگ‌های سیم‌ها نگاه کنید. اگر هر دو طرف یک شکل باشند، کابل شما استریت هست؛ در غیر این صورت کابل شبکه از نوع کراس اور خواهد بود.

کابل شبکه استریت برای چه جاهایی استفاده میشه؟

یک کابل شبکه استریت برای متصل کردن دو دستگاه متفاوت به همدیگه استفاده میشه. مثلا برای وصل کردن کامپیوتر شخصی به هاب، سوئیچ، روتر، مودم یا سرور شما باید از کابل‌های استریت استفاده کنید. استثنائا برای وصل کردن سوئیچ به هاب، شما بهتره از کابل شبکه کراس اور استفاده کنید.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x