بیوگرافی و معرفی برند

بررسی و معرفی برندهای تولیدکننده پچ کورد

انتخاب بهترین برند پچ کورد یکی از دغدغه‌هاییه که متخصصان شبکه و هر کسی که می‌خواد یک سیستم رو به شبکه وصل کنه باهاش روبرو میشه. پچ کورد یا به اصطلاح درست‌تر پچ کابل به کابلی گفته میشه که دو سرش کانکتور داره و برای اتصال یک سیستم به یک شبکه استفاده میشه. پچ کوردها جاهای مختلفی استفاده میشن. این وسیله مستقیما روی اتصال شبکه و انتقال اطلاعات تاثیر میزاره.

بنابراین موقع خرید باید به کیفیت این محصول توجه کنید. برندهای تولید تجهیزات پسیو مختلفی در دنیا و ایران هستند که انواع پچ کوردها رو تولید می‌کنند. شما باید موقع خرید حتما به برند پچ کورد توجه کنید تا محصولی رو بخرید که هم متناسب با نیازتون باشه و هم عملکرد خوبی از خودش نشون بده تا در آینده دچار قطعی یا اختلال در شبکه نشید. در این راهنما ما انواع برندهای پچ کورد موجود در بازار ایران رو معرفی می‌کنیم تا بهترین‌ها رو بشناسید و موقع خرید انتخاب درستی داشته باشید.

بررسی انواع پچ کورد

قبل از اینکه درباره‌ برند پچ کورد حرف بزنیم، بهتره بیشتر این وسیله رو بشناسیم. همونطور که گفتیم پچ کورد یک نوع از کابل‌های شبکه‌اس که در دو سر اون سوکت قرار گرفته. بنابراین شما برای استفاده از این کابل‌ها نیازی به نصب سوکت شبکه ندارید. معمولا اندازه‌های مختلفی از این پچ کوردها در بازار موجوده و شما بسته به نیازتون باید سایز مناسب رو بخرید. این پچ کوردها به شما کمک می‌کنند تا دستگاه‌های شبکه رو بهم دیگه وصل کنید. در واقع در انتهای پچ کوردهای اترنت سوکت RJ45 قرار داره که باید به پورت‌های شبکه روی دستگاه‌ها متصل بشه.

پچ کوردهای اترنت بر اساس دسته‌بندی کابل شبکه و نوع روکش به انواع مختلفی تقسیم میشه. در ادامه این دو نوع دسته بندی رو با هم بررسی می‌کنیم.

انواع-پچکورد

دسته‌بندی پچ کوردها بر اساس نوع کابل شبکه:

کابل شبکه از نظر سرعت و پهنای باند به دسته‌های مختلفی از CAT1 تا CAT8 تقسیم میشن. یکسری از این کابل‌ها امروزه دیگه منسوخ شدند ولی نسل پنجم تا هشتم هنوز هم در شبکه‌های مختلف به کار میرن. مطابق این دسته‌بندی کابل‌های شبکه به انواع زیر تقسیم میشن:

  • CAT1: این کابل در سیم‌های تلفن به کار می‌رفته و سرعتش 1 مگابیت ثانیه است. پهنای باند این نوع کابل 1 مگاهرتزه.
  • CAT2: کابل نسل دوم هم برای سیم‌های تلفن استفاده می‌شده و سرعت 4 مگابیت ثانیه رو داشته. در این نوع پهنای باند 4 مگاهرتزه.
  • CAT3: این نسل کابل‌ها برای اترنت 10BaseT استفاده میشه و سرعت 16 مگابیت ثانیه رو داره. پهنای باند هم 16 مگاهرتزه.
  • CAT4: این کابل کم کاربرد برای توکن رینگ به کار میره و سرعت 20 مگابیت ثانیه رو پشتیبانی می‌کنه. پهنای باند این نسل هم تا 20 مگاهرتز میرسه.
  • CAT5: اولین کابل از نسل اترنت سریع که سرعت تا 100 مگابیت ثانیه رو ساپورت می‌کنه و پهنای باند 100 مگاهرتز داره.
  • CAT5E: این کابل هم اولین نسل از کابل‌های اترنت با سرعت گیگابایتی هست که می‌تونه اطلاعات رو با سرعت 1 گیگابیت ثانیه انتقال بده. پهنای باند هم مشابه نسل پنج معمولی 100 مگاهرتزه.
  • CAT6: نسل ششم کابل‌های اترنت که سرعت رو به 10 گیگابیت ثانیه رسونده و پهنای باند تا 250 مگاهرتز رو پشتیبانی می‌کنه.
  • CAT6A: مشابه همون نسل ششم معمولی سرعتش 10 گیگابیت ثانیه‌اس ولی پهنای باند رو به 500 مگاهرتز رسونده.
  • CAT7: کابل‌های CAT7 هم سرعت حداکثر 10 گیگابیت ثانیه‌ای دارند؛ ولی پهنای باندشون به 600 مگاهرتز می‌رسه.
  • CAT8: آخرین نسل از کابل‌های اترنت تا امروزه نسل هشتم هست که هنوز خیلی از شبکه‌ها سرعتش رو پشتیبانی نمی‌کنند. سرعت در این کابل به 40 گیگابیت ثانیه میرسه و تا 2000 مگاهرتز رو هم پشتیبانی می‌کنه.

دسته‌بندی پچ کوردها بر اساس نوع روکش

از نظر نوع روکش هم کابل‌های اترنت به دو نوع شیلددار یا STP و بدون شیلد یا UTP تقسیم میشن. معمولا کابل‌های نسل ششم به بعد همگی از نوع شیلددار هستند. غیر از پچ کوردهای اترنت ما پچ کوردهای فیبر نوری یا اپتیکال رو هم داریم. این پچ کوردها روی شبکه‌های فیبر نوری قابل استفاده هستند. در انتهای پچ کوردهای اپتیکال کانکتورهای LC, FC, SC, ST, DIN, MTRJ,MU و… قرار داره.

معمولا از پچ کوردها برای مسافت‌های کوتاه مثل دفاتر و کمدهای سیم‌کشی استفاده میشه. پچ کورد می‌تونه یک کامپیوتر رو به یک مرکز شبکه، روتر یا سوئیچ متصل کنه و بیشتر برای کاربردهای خونگی مفیده. موقع خرید کابل شبکه شما باید به مسافت نگاه کنید و اگه بیشتر از چند متر کابل نیاز ندارید، بهتره یک پچ کورد آماده بخرید. اما اینکه چه پچ کوردی مناسب شماست و کدوم برندهای تولید کننده پچ کورد بهترند، چیزیه که در این مقاله می‌خوایم دربارش صحبت کنیم.

برندهای سازنده پچ کورد

در بازار ایران چندین برند پچ کورد ایرانی و خارجی وجود داره. این محصول رو شما می‌تونید هم نوع ایرانیش رو تهیه کنید و هم خارجی را. یکی از بهترین تولید کننده‌های ایرانی پچ کورد، شرکت ایران پچ کورد هست که محصولات باکیفیت و خوبی به بازار عرضه می‌کنه. از برندهای خارجی مطرح که محصولاتشون در بازار ایران هم فروش خوبی داره، میشه به برندهای زیر اشاره کرد:

پچ-کورد-لگراند

لگراند

برند پچ کورد فرانسوی لگراند یک تولید کننده پچ کورد هست که از سال 1860 کارش رو با ساخت تجهیزات شبکه شروع کرد. این برند پچ کوردهای بسیار باکیفیتی رو روانه بازار کرده. البته پچ کورد یکی از چندین نوع محصول تجهیزات شبکه این برنده. تقریبا میشه گفت در بین تمامی تجهیزات شبکه، محصولات شرکت لگراند جز بهترین‌ها هستند. پچ کوردهای لگراند از روکش‌های PVC و LSZH ساخته شدند و مقاومت خوبی در برابر آسیب‌های فیزیکی دارند. رایج‌ترین نوع پچ‌ کوردهای لگراند پچ‌ کوردهای 1،2،3،5،10 و 15 متری هستند. البته این برند پچ کوردهای 20 متری هم داره که برای بعضی جاها به کار میره.

پچ کوردهای لگراند اکثر محصولاتش از نوع کابل‌های نسل ششم یعنی CAT6 و CAT6A هستند.
پچکورد-نگزنس

نگزنس

یک برند پچ کورد فرانسوی دیگه که کارش رو از سال 1897 در زمینه‌ تولید پچ کورد و کابل شروع کرده و در حال حاضر در بازار ایران خیلی محبوب شده، نگزنسه. این برند هم مشابه لگراند انواع مختلفی از پچ کوردهای نوع شیلددار و بدون شیلد رو تولید می‌کنه. وجه تمایز پچ کوردهای نگزنس نسبت به سایر برندها رنگ نارنجی اوناس. نگزنس هم کابل‌هاش رو با روکش‌های PVC و LSZH تولید می‌کنه و متراژ این کابل‌ها 30 سانت، 50 سانت، 1، 2، 3، 5 و 10 متری هست.

نگزنس هم مشابه لگراند بیشتر محصولاتش رو از نوع کابل‌های CAT6 و CAT6A تولید کرده.
پچ-کورد-بلدن

بلدن

این برند پچ کورد محبوب، آمریکایی هست و از سال 1902 کارش رو شروع کرده. حوزه‌ کاری شرکت بلدن اول در زمینه‌ تولید انواع عایق بوده و بعدها به تولید کابل شبکه رسیده. نه تنها در ایران بلکه بلدن جز برندهای محبوب در دنیاست. محصولات این برند تنوع زیادی دارند و پچ کورد انواع مختلف کابل‌ها رو میسازه. معمولا کابل‌های بلدن طول‌های 30 تا 40 متری دارند و به رنگ های مختلفی عرضه میشن. البته شما می‌تونید این کابل‌ها رو در اندازه‌های 30 سانت، 50 سانت، 1، 2، 3، 5 و 10 متری هم در بازار پیدا کنید. روکش محصولات بلدن از PVC ساخته شده و استحکام بالایی دارند.

پچکورد-امپ

امپ

آخرین برند پچ کورد که قصد داریم دربارش صحبت کنیم، امپ هست. برند کانادایی امپ، تمامی محصولاتش که در حوزه تجهیزات شبکه هست رو با آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا می‌سازه. محصولات این برند در کل دنیا خصوصا در آمریکا طرفداران زیادی داره. پچ کوردهای امپ از نوع بدون شیلد هستند و در اندازه‌های 30 سانت، 50 سانت، 1، 2، 3، 5، 10، 20، 30 و 40 متر به بازار عرضه میشن. در تولید پچ کوردهای امپ از هفت رنگ سبز، زرد، آبی، مشکی، قرمز، نارنجی و طوسی استفاده شده.

پچ کوردهای امپ فقط در نوع CAT6 تولید میشن.

نحوه انتخاب بهترین برند پچ کورد شبکه

خرید بهترین نوع پچ کوردها استانداردهای خاصی نداره. در واقع شما باید طبق نیازتون برند پچ کورد مناسب رو پیدا کنید. در راه اندازی خط تولید پچ کورد، تولید کننده به تمام استانداردهای یک پچ کورد مناسب توجه می‌کنه و متناسب با اون استانداردها پچ کورد شبکه رو تولید و به بازار عرضه می‌کنه. یکی از مهم‌ترین نکات در خرید پچ کورد توجه به اندازه‌ پچ کورد هست. همون‌طور که در بالا گفتیم برندهای امپ و بلدن پچ کوردهایی با حداکثر طول 30 تا 40 متر هم تولید می‌کنند که برای نصب در شبکه‌های وسیع کاربرد داره. بنابراین زمانی که نیاز به پچ کوردهایی با طول زیاد داشتید، بهتره سراغ این دو برند پچ کورد برید. از طرف دیگه یکسری پچ کوردها شیلددار هستند و برای جلوگیری از تداخل و نویز و عوامل محیطی عملکرد بهتری از خودشون نشون میدن.

 اگه شما هم قصد خرید پچ کورد شیلددار داشتید، بهتره از پچ کوردهای لگراند و نگزنس استفاده کنید. مسئله‌ مهم دیگه نوع پچ کورد هست که مستقیما روی سرعت اون تاثیر داره. انتخاب پچ کوردهایی از نوع CAT6A می‌تونه سرعت و فرکانس بالاتری نسبت به نوع CAT6 داشته باشه. این نوع پچ کورد رو برندهایی مثل نگزنس و لگراند تولید می‌کنند. این سه نکته موقع خرید پچ کورد اهمیت دارند. بنابراین برای انتخاب بهترین برند پچ کورد حتما مقاله‌ بالا رو مطالعه کنید تا بدونید که هنگام خرید باید به چه نکاتی دقت کنید.

سوالات متداول

روکش PVC و LSZH چه تفاوتی با هم دیگه دارند؟

روکش‌های PVC و LSZH به لحاظ فاکتورهای کیفی و مقاومتی دقیقا مشابه همدیگه هستند. تنها مزیتی که یک روکش LSZH نسبت به نوع دیگه داره اینه که موقع آتش سوزی گاز سمی متساعد نمیشه و خطر کمتری داره.

چه زمانی باید از پچ کورد به جای کابل شبکه استفاده کنیم؟

معمولا وقتی که متراژ کمی داریم و فاصله‌ بین دو دستگاه کمتر از 30 الی 40 سانتی‌متر هست، میشه از پچ کوردهای با اندازه‌ مناسب به جای کابل استفاده کرد. اما جاهایی که نیاز به کابل کشی دقیق داره و نباید هیچ سیم اضافه و دست و پاگیری داشته باشیم، بهتره از کابل استفاده کنیم تا دقیقا مطابق نیاز کابل نصب بشه. مزیت استفاده از پچ کورد آماده بودن و مطمئن بودن اون هست و جاهایی که نمی‌خوایم زمان زیادی رو صرف کنیم هم این نوع کابل شبکه انتخاب خوبیه.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x