معرفی و بررسی

کابل شبکه (کابل لن) چیست؟ معرفی انواع کابل شبکه

شبکه‌‌های سیمی یا اترنت Ethernet با وجود پیشرفت‌های روز افزون سیستم بی‌سیم، هنوز بهترین گزینه برای استفاده در شبکه‌های بزرگ یا شبکه‌های محلی هستن. کابل شبکه از مهم‌ترین تجهیزات شبکه محسوب میشه که ارزش زیادی هم داره. سوالی که پیش میاد اینه که کابل شبکه چیست؟ جواب این سوال رو در ادامه این مقاله بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشین.

کابل لن یا کابل شبکه چیست؟

کابل شبکه یا کابل LAN راهی ارتباطی بین اعضای شبکه است. سخت‌افزارهای شبکه مثل سرور، کامپیوتر، روتر و سوییچ باید از طریق کابل شبکه به هم متصل بشن تا اطلاعات رو با هم رد و بدل کنن. داده‌هایی که توسط کابل شبکه جابه‌جا میشه اهمیت بالایی داره پس انتخاب یک کابل شبکه خوب خیلی مهمه. کابل شبکه از یک رسانا و یک روکش تشکیل شده که جنس این رسانا و متعلقات اون میتونه متفاوت باشه.

انواع کابل شبکه

کابل شبکه به‌طور کلی به سه نوع مهم تقسیم میشه:

  • کابل فیبر نوری
  • کابل شبکه کواکسیال
  • کابل شبکه TP یا زوج به هم تابیده شده (Twisted Pairs)

کابل شبکه کواکسیال

این کابل با مغزی مس ساخته میشه که در برابر نویزهای احتمالی مقاومتی نسبی از خودش نشون میده. کابل های کواسیکال رو احتمالا در تلویزیون‌های قدیمی دیدین. از این کابل ها خیلی کم استفاده میشه و جای خودش رو به کابل های زوج به هم تابیده داده.

کابل شبکه کواکسیال چیست

کابل فیبر نوری

فیبر نوری مغزی شیشه‌ای داره که نور رو داخل خودش جابه‌جا می‌کنه. این نور در مبدا و مقصد به شکل داده‌ها و دستورهای مختلفه. فیبر نوری در فواصل طولانی عملکرد و سرعت خیلی خوبی داره که باعث شده در شبکه‌های نظامی از این نوع کابل شبکه استفاده بشه.

کابل شبکه فیبر نوری چیست

کابل شبکه زوج به هم تابیده (Twisted Pair)

منظور اصلی ما از کابل شبکه، کابل شبکه TP هستش. این نوع کابل رایج‌‍‌ترین کابل شبکه است. مغزی اون میتونه رسانای مسی یا رساناهای دیگه باشه و ساختار کلی اون 4 زوج سیم به هم تابیده شده ‌است. این تابیدگی مقاومت کابل رو در برابر نویزهای رادیویی و الکترومغناطیسی زیاد می‌کنه. سیم‌های رسانای این نوع کابل با رنگ‌های مختلفی روکش شدن که قابل تشخیص باشن.

کابل شبکه TP چیست

در ادامه انواع کابل شبکه TP رو از جنبه‌های مختلف بررسی می‌کنیم.

انواع کابل شبکه TP بر اساس شیلد دار بودن یا نبودن

کابل شبکه چیست؟ کابل شبکه معمولا در معرض نویزهای رادیویی و الکترومغناطیسی قرار می‌گیره. این نویزها عملکرد کابل رو کاهش میدن و باعث میشن سرعت انتقال اطلاعات در اون نقطه کم بشه. این مشکل اکثرا در شبکه‌های بزرگ و سرورهای مختلف پیش میاد اما در شبکه‌های محلی و مصارف خانگی نویز خیلی کم روی عملکرد کابل تاثیر میذاره. کابل های شبکه شیلد دار رو با STP و کابل های شبکه بدون شیلد رو با UTP میشناسن.

پچ کورد و کابل شبکه در نوع ساختار یکی هستند تفاوت آن‌ها در اینه که در روند تولید پچ کورد شبکه در کارخانه به دو سر آن سوکت می‌زنند و در متراژهای مشخصی به تولید می‌رسانند اما کابل سوکت شبکه نداره و در متراژ بالا به تولید می‌رسه.

کابل UTP و SFTP

کابل شبکه UTP یا Unshielded Twisted Pair

این کابل رایج‌ترین و پرفروش‌ترین کابل شبکه دنیا محسوب میشه ولی شیلدی برای محافظت در برابر انواع نویز نداره. دلیل موفقیت این کابل قیمت پایین اون و انعطاف بالای اونه. این کابل برای استفاده در شبکه‌های خانگی عملکرد خوبی داره.

کابل شبکه STP یا Shielded Twisted Pair

کابل شبکه STP برای شبکه‌های سنگین و سرورهای شلوغ طراحی شده که اثر نویز رو برای سیم‌های داخل کابل به حداقل برسونه. این شیلد میتونه فویل یا توری فلزی باشه که دور جفت سیم‌ها پیچیده شده.

انواع مختلف کابل STP عبارت‌اند از:

  • کابل شبکه U/FTP: این نوع کابل فقط دور هر جفت سیم یک فویل داره.
  • کابل شبکه F/UTP یا FTP: جفت سیم‌های این کابل توسط یک فویل کلی پوشیده میشن.
  • کابل شبکه S/UTP یا STP: دور تمام سیم‌ها توری فلزی یا Braid Screen قرار داره ولی جفت سیم‌ها به‌صورت تک‌تک توسط هیچ شیلدی محافظت نمیشن.
  • کابل شبکه SFTP یا SF/UTP: جفت سیم‌ها با یک فویل کلی و یک Braid Screen کلی محافظت میشن.
  • کابل شبکه S/FTP: در این نوع کابل شبکه یک توری فلزی همه‌ سیم‌ها رو پوشش داده و به دور هر جفت سیم یک فویل قرار داره.
  • کابل شبکه F/FTP: دور هر زوج در هم تابیده شده و دور همه‌ زوج‌ها به‌طور کلی فویل وجود داره.
  • کابل شبکه SF/FTP: هم شیلد بافته‌شده هم فویل همه‌ سیم‌ها رو در بر گرفته و دور هر جفت سیم یک فویل قرار گرفته.

انواع کابل TP بر اساس Category

حتما برای شما این سوال پیش اومده که Cat کابل شبکه چیست؟ تقریبا همه‌ تجهیزات شبکه با یک استاندارد خاصی تولید میشن که این استاندارد نسل و سرعت و قدرت اون شبکه رو نشون میده. کابل شبکه از Cat1 تا Cat8 ساخته شده. حروف‌های e و a به عنوان پسوند Cat نشون میدن این نسل تغییر کمی داشته. حواستون باشه اگه میخواین یک سرور یا شبکه تهیه کنین باید همه‌ اجزای اون شبکه Cat یکسانی داشته باشن.

Cat1 تا Cat4

Cat های 1 تا 4 اولین‌های دسته‌بندی کابل هستن که به غیر از کابل های تلفن دیگه استفاده‌ای ندارن.

کابل شبکه Cat5

این کابل ها اولین نسل شبکه اترنت محسوب میشن که هنوز در بعضی خونه‌ها دیده میشه.

  • سرعت انتقال اطلاعات 100 مگابیت در ثانیه
  • فرکانس 100 مگاهرتز
  • برد 100 متر

کابل شبکه Cat5e

کابل شبکه Cat5e ارتقای خوبی نسبت به کابل شبکه Cat5 پیدا کرد. این دو کابل از نظر ظاهری شبیه به هم هستن اما سرعت Cat5e ده برابر بیشتر از Cat5 هستش.

  • سرعت انتقال اطلاعات 1000 مگابیت در ثانیه
  • فرکانس 100 مگاهرتز
  • برد 100 متر

کابل شبکه Cat6

کابل شبکه Cat6 چیست؟ با سیم‌های رسانای قوی‌تر یعنی AWG 23 تولید شده که قطورتر از نسل‌های قبلیه. فرکانس اون پیشرفت خوبی داشته و در انواع شیلد دار و بدون ساخته میشه. این کابل محبوبه چون استانداردها و قیمت مناسبی برای کاربرد سروری یا شبکه های بزرگ داره. حداکثر سرعت این کابل فقط تا برد 55 متری حفظ میشه.

  • سرعت انتقال اطلاعات 10 گیگابیت در ثانیه
  • فرکانس 250 مگاهرتز
  • برد 100 متر

کابل شبکه Cat6a

فرکانس کابل شبکه Cat6a نسبت به نسل قبلی خودش ارتقا پیدا کرده. این ارتقا باعث شده تا 100 متر با حداکثر سرعت خودش داده‌ها رو انتقال بده. این نوع کابل معمولا در شبکه های بزرگ و سرورهای سنگین به کار میره.

  • سرعت انتقال اطلاعات 10 گیگابیت در ثانیه
  • فرکانس 500 مگاهرتز
  • برد 100 متر

کابل شبکه Cat7

از کابل شبکه های جدید محسوب میشه و قدرت زیادی داره. کابل شبکه Cat7 دو لایه‌ داخلی داره که مقاومت خوبی در برابر نویزهای رادیویی و الکترومغناطیسی نشون میده. این کابل بدون شیلد تولید نمیشه.

  • سرعت انتقال اطلاعات 10 گیگابیت در ثانیه
  • فرکانس 600 مگاهرتز
  • برد 100 متر

کابل شبکه Cat8

کابل شبکه Cat8 آخرین نسل کابل های شبکه است و فقط مدل شیلد دار داره. سرعت و فرکانس اون خیلی بالاست به همین دلیل گرون‌تر از بقیه است.

کابل شبکه Cat8

انواع کابل شبکه TP بر اساس جنس مغزی

  • کابل شبکه CCC یا تمام مسی

مزایای کابل شبکه CCC چیست؟ مغزی این کابل همون‌طور که از اسمش پیداست کاملا از مس ساخته شده و بهترین نوع مغزی محسوب میشه. این کابل سرعت و قدرت بالایی داره و در عین حال منعطفه

  • کابل شبکه CCA یا آلومینیومی

این کابل یک مغزی مرکزی از جنس آلومینیوم داره و دور این مغزی با یک لایه کوچیک مس پوشیده شده. استفاده از این کابل توصیه نمیشه چون باعث اتلاف انرژی و هزینه میشه.

  • کابل شبکه CCS یا فولادی

این نوع کابل یک مغزی از جنس فولاد داره و مثل مدل قبلی روکش مسی دور اون رو پوشونده. این کابل قیمت پایین‌تری نسبت به CCC داره اما کیفیتش هم کمتره.

انواع کابل TP بر اساس روکش کابل

روکش از سیم‌های داخل کابل در برابر عوامل محیطی و شیمیایی محافظت می‌کنه و به دو دسته کلی تقسیم میشه:

  • روکش برای کابل Indoor: این روکش‌ها معمولا از جنس PVC یا LSZH هستن که بیشتر در محیط‌های داخلی کاربرد دارن چون مقاومت خوبی در برابر تغییرات آب و هوایی نشون نمیدن.
  • روکش برای کابل Outdoor: این روکش مناسب کابل های شبکه بیرونیه که در معرض بارون و برف قرار می‌گیرن چون یک لایه روکش اضافی دارن که اون رو مقاوم‌تر می‌کنه.
کابل شبکه outdoor

برندهای موفق تولید کننده کابل شبکه در بازار ایران

  • کابل شبکه لگراند: این برند ساخت کشور فرانسه است که کابل های شبکه خیلی خوبی در انواع Cat تولید می‌کنه.
  • کابل شبکه نگزنس: این برند هم فرانسویه که علاوه بر کابل شبکه، فیبر نوری هم تولید می‌کنه.
  • کابل شبکه بلدن: این برند آمریکایی کابل های شبکه Cat5e و Cat6 پرطرفداری داره.
کارخانه ایران پچ کورد با توجه به کیفیت بازار جهانی،‌ به تولید کابل شبکه، پچ کورد و سایر تجهیزات پسیو مثل سوکت شبکه مشغوله که نقش مهمی رو در بازار ایران ایفا می‌کنه.

حرف آخر

کابل شبکه از مهم‌ترین قطعات زیرساخت یک شبکه یا یک سروره پس حتما در خرید اون دقت کنین. کابل های شبکه در انواع مختلفی تولید میشن که بر اساس سرعت و برد مورد نظرتون میتونین یک Cat رو انتخاب کنین، کابل شبکه مناسب شبکه‌های کوچک با کابل شبکه مناسب برای دیتاسنترها خیلی متفاوته. در نظر داشته باشین که این Cat با اجزای دیگه شبکه‌ همخونی داشته باشه. در این مقاله به سوال کابل شبکه چیست پاسخ دادیم و انواع اون رو بررسی کردیم. مرسی که تا اینجا همراه ما بودین اگه سوالی دارین در قسمت نظرات برای ما کامنت بزارین.

سوالات متداول

انواع کابل شبکه بر اساس مغزی چیست؟

CCC یا تمام مسی، CCA یا آلومینیومی با روکش مسی، CCS یا فولادی با روکش مسی

بهترین برندهای کابل شبکه در ایران کدام برندها هستن؟

بلدن، لگراند و نگزنس

کابل شبکه SFTP چیست؟

کابل شبکه SFTP همون کابل شبکه شیلد داره که دور همه‌ جفت سیم‌ها یک فویل و یک توری فلزی کشیده شده.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x