معرفی و بررسی

کیستون چیست و چه انواعی دارد ؟ کاربرد کیستون در شبکه

در پاسخ به سوال کیستون چیست باید گفت، کیستون و یا پریز شبکه یکی از تجهیزات پسیو شبکه محسوب میشه. این قطعه در رنگ‌ها، جنس‌ها و با استانداردهای Cat مختلف توسط برندهای مختلف تولید میشه. وظیفه‌ کیستون شبکه که یکی از تجهیزات شبکه محسوب میشه، ایجاد ارتباط راحت، سریع و با کیفیته. در اینجا ما سعی داریم تا به پرسش کیستون چیست؟ پاسخ بدیم و کاربردهای مختلف این قطعه رو بررسی کنیم.

کیستون چیست

کیستون تلفن چیست؟

کیستون یکی از پرکاربردترین تجهیزات شبکه محسوب میشه. وجود این قطعه که یک رابط برای ایجاد اتصال بین تجهیزات پسیو و اکتیو شبکه است، بسیار ضروریه. اولین کیستون شبکه توسط برند امپ در سال 1979 به بازار عرضه شد. این شرکت برای اولین بار کیستون Cat3 رو در سیستم کابل‌کشی خطوط تلفن داخلی مورد استفاده قرار داد. بعدها در شبکه‌های کامپیوتری نیز استفاده شد. البته واژه‌ کیستون شبکه 16 سال بعد در سال 1995 توسط ICCC روی این قطعه گذاشته شد.

کیستون شبکه چیست؟

کیستون شبکه چیست؟ این نوع از کیستون در شبکه‌های کامپیوتری استفاده میشن. این قطعات نسبت به کیستون‌های تلفن میتونن داده‌ها رو با سرعت و پهنای باند بیشتری منتقل کنن. این محصولات نمونه‌های مختلفی دارن و بر همین اساس از چند نظر تقسیم‌بندی میشن.

انواع کیستون شبکه

کیستون‌های شبکه از چند منظر قابل بررسی و دسته‌بندی هستن:

1. تقسیم‌بندی براساس محل نصب و به کارگیری کیستون در هر یک از محل‌های زیر متفاوته:

  • پچ پنل
  • باکس روکار جهت نصب روی دیوار
  • باکس‌های توکار جهت نصب داخل دیوار
  • باکس‌های کف خواب
  • فیس پلیت جهت نصب روی ترانکینگ
در هر یک از موردهای گفته شده باید از کیستون متناسب با اون محل استفاده کرد. چراکه در غیر این صورت کیستون در جای خودش قرار نمی‌گیره و عمل نصب تجهیزات شبکه رو مختل می‌کنه.

2. تقسیم‌بندی بر اساس رده‌بندی یا Category: با استفاده از این تقسیم‌بندی کیستون شبکه در یکی از گروه‌های Cat5e، Cat6، Cat6a، Cat7 قرار می‌گیره که هرکدوم از این دسته‌ها دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد خودشون هستن. به‌عنوان مثال کیستون Cat5e میتونه اطلاعات رو با سرعت 1 گیگابیت بر ثانیه و پهنای باند 100 مگاهرتز انتقال بده. این در صورتیه که کیستون Cat7 اطلاعات رو با سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه با پهنای باند 600 مگاهرتز منتقل می‌کنه. اما توجه داشته باشید که در ایران از کیستون Cat6 بیشتر استفاده میشه.

“دلیل این موضوع بر می‌گرده به تجهیزاتی که در ایران موجوده و این میزان از سرعت و پهنای باند رو پشتیبانی می‌کنن.”

3. دسته‌بندی سوم مربوط به انواع کیستون از لحاظ جنس بدنه است: جنس بدنه در کیستون‌ها میتونه فلزی یا تمام پی وی سی باشه. این تقسیم‌بندی برای زمانی کاربرد داره که در کنار کابل شبکه، کابل‌کشی برق نیز داشته باشیم. در این مواقع استفاده از کیسون فلزی ضروریه.

4. تقسیم‌بندی آخر که به‌صورت کلی نیز هست بر اساس انوع کابل شبکه متصل شده به کیستون انجام میشه: با این دسته‌بندی کیستون شبکه به دو دسته‌ کلی UTP و SFTP تقسیم میشه.

کیستون شبکه SFTP

این کیستون شبکه برای اتصال‌ کابل‌های SFTP که دارای شیلد و فویل هستن بسیار مناسبه. سوکت شبکه این کابل‌ها می‌بایست فلزی و مخصوص کیستون SFTP باشه تا بتونن از ورود نویز و اختلالات جلوگیری کنن. این کیستون نسبت به کیستون UTP قیمت بیشتری داره.

کیستون sftp

کیستون شبکه UTP

در این کیستون کابل UTP بدون فویل و شیلد قرار می‌گیره. این اتصال کابل به کیستون توسط سوکت شبکه انجام میشه. تا اینجا با اینکه کیستون چیست آشنا شدیم حالا در ادامه با رنگ‌بندی، کاربرد و برندهای کیستون هم آشنا میشیم.

کیستون utp

رنگ بندی کیستون شبکه

معمولا روی هر کیستون یک جدول رنگی وجود داره که تکنسین با کمک اون میتونه به راحتی اتصال کابل شبکه روی کیستون رو انجام بده. این جدول رنگی شامل دو ردیف رنگی میشه که بیان گر class A و class B هستن.

کاربرد کیستون شبکه

برای سوال کیستون چیست باید گفت کیستون شبکه تنها به کیستون تلفن (RJ-11) و کیستون تجهیزات شبکه (RJ-45) محدود نیست. کیستون به‌طور کلی به رابطی گفته میشه که از یک طرف به کابل و از طرف دیگه به دستگاهی با پورت مادگی متصل میشه.

انواع برندهای کیستون

بعد از اینکه با کاربرد کیستون شبکه آشنا شدیم، برای انتخاب یک کیستون شبکه مناسب با تجهیزات، یکی از فاکتورهای مهم، برند تولیدکننده‌ کیستون است. برندهای گوناگونی در این زمینه فعالیت می‌کنن. این برندها هرکدوم کیستون شبکه‌ای با کیفیت و ویژگی‌های متفاوتی تولید می‌کنن. برخی از این برندها عبارت‌اند از:

  • لگراند
  • نگزنس
  • امپ
  • سوپیتا
  • البرزدانوب

کیستون شبکه لگراند

قسمتی از سوال کیستون چیست باتوجه به برندهای سازنده آن پاسخ داده میشه. لگراند یکی از شرکت‌های تولیدکننده پچ کورد شبکه، کیستون، کابل، پچ پنل و به طور کلی تجهیزات شبکه است. کیستون لگراند در دو نوع UTP وSFTP  با استاندارهای Cat6 و Cat5e به بازار عرضه میشه. البته در بازار ایران دو نوع UTP و SFTP موجوده که بیشتر اون‌ها دارای استاندار Cat6 هستن. موردی که درباره این استانداردها وجود داره اینه که پچ کورد، کابل شبکه، کیستون، سوکت و سایر تجهیزات پسیو شبکه همگی این استانداردها را دارند و با توجه به این ویژگی و استانداردها کنار هم قرار می‌گیرند.

کیستون‌های شبکه لگراند بدون نیاز به ابزار و فقط از طریق قابلیت قفل شدن قابل نصب هستن و با وجود فیس پلیتی که دارن به نصب فیس پلیت نیازی نیست. کیستون‌های این برند دارای محافظ پورت هستن که مانع ورود گردوغبار به داخل کیستون میشن، همچنین این محصولات در دو سایز یک و دو ماژول تولید میشن.

انواع برندهای کیستون

کیستون شبکه البرز

شرکت شبکه البرز فعالیت خودش رو در زمینه‌ توزیع تجهیزات شبکه از سال 1380 آغاز کرده. این برند انواع کیستون شبکه رو در کنار تولید سایر محصولاتش تولید می‌کنه. شبکه‌ البرز بهترین کیستون شبکه‌ موجود در بازار رو در دو نوع UTP وSFTP به بازار عرضه می‌کنه. کیستون‌های این برند کیفیت قیمت مناسبی دارن. معمولا کیستون البرز با جنس PVC ساخته میشه و با رنگ سفید به فروش میرسه.

حرف آخر

کیستون شبکه یکی از قطعات حیاتی تجهیزات شبکه است و تنوع بسیار بالایی داره. در این محتوا سعی کردیم علاوه بر توضیح مختصری راجع به اینکه کیستون چیست، انواع کیستون و کاربرد اون‌ها رو در شبکه بگیم. برای اینکه انتقال اطلاعات با کیفیت مناسبی صورت بگیره سازگاری کیستون با کابل شبکه نکته‌ مهمیه.

سوالات متداول:

کیستون شبکه چیست؟

کیستون شبکه در واقع یک رابط یا پریز شبکه‌ است که برای اتصال کابل به سایر تجهیزات شبکه استفاده میشه.

انواع کیستون شبکه چیست؟

کیستون‌ها بر اساس Category و نویزپذیری تقسیم‌بندی میشن.

چه برندهایی کیستون شبکه تولید می‌کنن؟

برندهای خارجی مثل لگراند، نگزنس، امپ و برندهای ایرانی مثل سوپیتا، دانوب و البرز.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x